Grønt Flagg og FNs bærekraftsmål

Gjennom systematisk og tematisk arbeid bidrar Grønt Flagg skoler og barnehager i måloppnåelse av en rekke viktige bærekraftsmål!

Les mer og se eksempler i rapporten “Grønt Flagg og FNs bærekraftsmål”

Bærekraftsmål barn.png

Det er bred enighet blant internasjonale og nasjonale organisasjoner, forskningsmiljøer og globale initiativer om viktigheten av miljøundervisning for å oppnå en bærekraftig verden. Miljøundervisning er essensielt for en bærekraftig samfunnsendring, ved at kunnskap og verktøy som trengs for å skape en slik verden gjøres tilgjengelig for nåtidens og fremtidens generasjoner.

«At UNESCO, we look forward to continue working with the Eco-Schools programme as we move beyond the Global Action Programme into a new ESD framework that will strive to accelerate the transformational change that is needed across the world to achieve the Sustainable Development Goals.”

Alexander Leicht, Chief, Section of ESD, Education Sector, UNESCO

Handlingskompetanse

Formålet med Grønt Flagg er å sikre bærekraftig utvikling gjennom miljøundervisning. Gjennom en tematisk tilnærming til arbeidet, sikrer Grønt Flagg at alle elever på skolen, barna i barnehagen og de ansatte, involveres i praktiske og aktive bærekraftstiltak. Dette sammenfaller i svært stor grad med bærekraftsmål 4 God utdanning og delmål 4.7.

Hagaløkka skole har spesielt jobbet med FNs bærekraftsmål: 4 God utdanning, 3 God helse, 12 Ansvarlig forbruk og produksjon, og 13 Stoppe klimaendringene.

Som et tiltak innen “god utdanning” har de Grønt Flagg som bidrar med bevisstgjøring og holdningsskapende arbeid for en bærekraftig utvikling. Her involverer de flere fag og årlige prosjektuker.

Fra Rapport fra Pilotprosjekt i Asker kommune, 2020

baerekraftsmaal-04jpg.jpg

Grønt Flaggs tematiske tilnærming til bærekrafts arbeidet, medfører at det finnes en rekke koblinger mellom en skole eller barnehages prosjekter og flere andre bærekraftsmål. Temaene kan være innen energi, vann, avfall, forbruk, biologisk mangfold, global og sosial utvikling, etc. Gjennom å definere en årlig miljøhandlingsplan innen ett eller flere tema som skal innlemmes i arbeidet med læreplaner og barnehagens rammeplan, settes dette arbeidet i system. Og ved at praktiske handlinger kobles sammen med teori fra lærebøker får elever dybdelæring.