Grønt Flagg og FNs bærekraftsmål
Grønt Flagg-skoler og -barnehager tar bærekraft på alvor. Gjennom målrettet og kreativt arbeid bidrar de aktivt inn mot flere av FNs bærekraftsmål – og inspirerer barn og unge til å bli fremtidens miljøbevisste borgere
Les mer og se eksempler i rapporten “Grønt Flagg og FNs bærekraftsmål”
Det er bred enighet blant internasjonale og nasjonale organisasjoner, forskningsmiljøer og globale initiativer om viktigheten av miljøundervisning for å oppnå en bærekraftig verden.
Nylig tok UNESCO initiativ til Greening Education Partnership (GEP) hvor vår organisasjon FEE International er en hovedsamarbeidspartner. Som verdens største og mest etablerte utdanningsnettverk som arbeider med utdanning for bærekraftig utvikling, gir Grønt Flagg et solid og anerkjent rammeverk som bidrar til å nå målene i GEP – ikke bare i antall, men også i kvalitet.
«At UNESCO, we look forward to continue working with the Eco-Schools programme as we move beyond the Global Action Programme into a new ESD framework that will strive to accelerate the transformational change that is needed across the world to achieve the Sustainable Development Goals.”
Alexander Leicht, Chief, Section of ESD, Education Sector, UNESCO
Handlingskompetanse
Formålet med Grønt Flagg er å sikre bærekraftig utvikling gjennom miljøundervisning. Gjennom en tematisk tilnærming til arbeidet, sikrer Grønt Flagg at alle elever på skolen, barna i barnehagen og de ansatte, involveres i praktiske og aktive bærekraftstiltak. Dette sammenfaller i svært stor grad med bærekraftsmål 4 God utdanning og delmål 4.7.
Hagaløkka skole har spesielt jobbet med FNs bærekraftsmål: 4 God utdanning, 3 God helse, 12 Ansvarlig forbruk og produksjon, og 13 Stoppe klimaendringene.
Som et tiltak innen “god utdanning” har de Grønt Flagg som bidrar med bevisstgjøring og holdningsskapende arbeid for en bærekraftig utvikling. Her involverer de flere fag og årlige prosjektuker.
Fra Rapport fra Pilotprosjekt i Asker kommune, 2020
Grønt Flaggs tematiske tilnærming til bærekrafts arbeidet, medfører at det finnes en rekke koblinger mellom en skole eller barnehages prosjekter og flere andre bærekraftsmål. Temaene kan være innen energi, vann, avfall, forbruk, biologisk mangfold, global og sosial utvikling, etc. Gjennom å definere en årlig miljøhandlingsplan innen ett eller flere tema som skal innlemmes i arbeidet med læreplaner og barnehagens rammeplan, settes dette arbeidet i system. Og ved at praktiske handlinger kobles sammen med teori fra lærebøker får elever dybdelæring.