Grønt Flagg i barnehagen

Foto: Solbakken barnehage, Trondheim.

En Grønt Flagg-sertifisering sikrer at barnehagen blir involvert i praktiske og miljøopplærende aktiviteter som engasjerer. Det er kun er fantasien som setter grenser for miljøsatsningen i barnehagen.

Grønt Flagg er et effektivt virkemiddel for å innføre kontinuerlig miljøundervisning og læring for bærekraftig utvikling i barnehagen. Gjennom 7 enkle kriterier og en tematisk tilnærming bidrar Grønt Flagg-programmet til at barna, de ansatte og nærmiljøet involveres i aktive og praktiske tiltak som bidrar til å fremme og konkretisere fokuset på en bærekraftig utvikling nå, og i fremtiden.

Integrer Grønt Flagg-aktivitetene i det daglige arbeidet med rammeplanen

Miljø og bærekraft inkluderes i økende grad i barnehagens rammeplan. Grønt Flagg bidrar til at disse og andre mål løftes opp og styrkes med et vedvarende og tverrfaglig fokus. Gjennom Grønt Flagg blir miljøarbeidet en integrert del av arbeidet med rammeplanens syv fagområder. Slik blir miljøopplæringen en naturlig del av barnehagens hverdag og virke, heller enn å komme «i tillegg til» barnehagens øvrige arbeid og planer.

Miljøarbeidet passer dermed ikke bare inn under «natur, miljø og teknologi», men kan jobbes med på tvers av rammeplanens områder. Under har vi laget noen tips eller eksempler på hvordan de ulike fagområdene kan jobbes med gjennom barnehagens Grønt Flagg satsning.

  • Kommunikasjon, språk og tekst - Det er mange ord og begreper som skal læres i forbindelse med miljøprosjektene, og nye erfaringer skaper rom for samtale og undring sammen med barna. Fra en barnehage i Trøndelag: De eldste barna søker informasjon på internett og lager plansjer til å henge opp i nærmiljøet og under foreldrekaffe på verdens miljødag. Ellers får barna hjelpe til med å lage dokumentasjon som blir gitt til foreldrene via app.

  • Kropp, bevegelse, mat og helse – Ved å jobbe med Grønt Flagg-temaet fysisk aktivitet og sunt kosthold involveres barna i helsefremmende aktiviteter. Hva vi spiser er viktig for helsen og kroppens utvikling, men det er også viktig for kloden vår. Barna får også erfare sammenhengen mellom en god livsstil og bærekraftig utvikling gjennom å arbeide med andre Grønt Flagg temaer.

  • Kunst, kultur og kreativitet - La barna uttrykke følelser om natur og miljø gjennom kunst, kultur og kreative prosjekter. Bruk for eksempel gjenbruk- og naturmaterialer i formingsaktiviteter fremfor å kjøpe noe nytt. Som en barnehage i Namsos sier: Gjenbruk er i fokus når vi skal utfolde oss estetisk. Vi bruker stort sett naturmaterialer og annet gjenbruksmateriell for å lage ulike ting som julepynt, påskepynt, julegaver o.l. vi har også fokus på at vi skal benytte oss av ting vi har fra før og finne nye bruksområder for ting som ikke lenger har forutsetningene for å bli brukt til det de er tenkt til.

  • Natur, miljø og teknologi - Lær om naturen og hvordan å ta vare på den ved å være mye utendørs og observere naturen i nærmiljøet og legge til rette for at ville pollinerende insekter trives i deres barnehage. Kan også kombineres med en dyrking og kompost da det kan gi mange spennende refleksjoner. Gå på miljøturer for å plukke søppel, resirkulere søppel, pante flasker etc. Noen barnehager setter opp kamera ved fuglekasser for å følge livet der gjennom hele året. Og mange barn synes det er spennende med søppel som graves ned om høsten og graves opp om våren. Hva har skjedd med bananskallet og hvorfor har ingenting skjedd med leverposteinboksen?

  • Antall, rom og form – Skap omgivelser som fremmer bærekraft, miljøopplæring og god utvikling. Bruk naturen og materialer dere finner ute til å gi barna erfaringer med antall og størrelse, sammenligning, sortering, plassering, orientering, visualisering, former, mønster, telling og måling. En kjøkkenhagen er en god arena for dette området og en kan f.eks teller erter i en ertebelg.

  • Etikk, religion og filosofi – Et miljøprosjekt er en god arena for refleksjon, undring og gode samtaler med barna. Eksempel fra en barnehage: Dette fagfeltet er vi innom når vi har samtaler med barna og hvordan søppel havner i naturen. Er det noen som kaster den på bakken? Hvorfor gjør de det i så fall? Vil ikke alle passe på naturen? Disse samtalene oppstår både spontant, og i samlinger hvor temaet er natur og avfall. Eller som en annen barnehage beskriver: Disse samtalene kommer vi ofte inn på når vi leter etter insekter. Hvordan lever de? Har de en familie? Er det greit å trampe på en maur? Hvordan skal vi behandle de små insektene rundt oss?

  • Nærmiljø og samfunn - Utforsk naturen og miljøstatus i nærmiljøet, og involver foresatte, andre barnehager, kommunen eller lokale aktører i barnehagens miljøsatsning. Noen barnehager har stor glede av å være en Livsglede barnehage som besøker eldre i nærmiljøet.

Foto: Benjamin Pham

Bærekraftig Utvikling
“Bærekraftig utvikling handler om at mennesker som lever i dag, får dekket sine grunnleggende behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners mulighet til å dekke sine. Det handler om å tenke og handle lokalt, nasjonalt og globalt. Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden»

– Utdrag fra rammeplanen, Udir 2017

Foto: Benjamin Pham.

Foto: Eventyrstua barnehage, Lørenskog.

Som en barnehage i Trondheim sier:

Vårt arbeid med Grønt Flagg er naturlig bygd opp med utgangspunkt i rammeplanen. Et eksempel på dette er vårt arbeid med kompostering:

  • Fremming av barnas språk og kommunikasjon gjennom gode samtaler om det vi holder på med.

  • Barna lærer sosialt samspill gjennom det å samarbeide om ulike oppgaver i forbindelse med
    komposteringsprosessen.

  • De får også oppleve vennskap og fellesskap gjennom det å gjøre felles oppgaver, noe som skaper
    tilhørighet.

  • De tilegner seg kunnskap om mat og helse. Jord-mat-jord.

  • Matematiske begreper blir også brukt i forbindelse med komposteringsprosessen.

  • Fokus på bærekraftig utvikling

Se hva barnehager sier:

 
Dette er en viktig årsak til at vi fortsetter med grønt flagg, nettopp fordi det har så stor nærhet til rammeplanen vår. Vi opplever at grønt flagg-arbeidet styrker det pedagogiske opplegget i barnehagen. Grønt flagg er en metode og et virkemiddel for at vi skal nå målene i rammeplanen, samtidig som vi har noen faste rammer slik at opplegget ikke blir for stort og diffust. Grønt flagg hjelper oss å holde konsentrasjonen til ett tema, hvor vi gradvis kan tilføre gode vaner hos barn og ansatte.
— Styrer Inger Helene Havdal, Bjerkehagen Friluftsbarnehage, Oppdal

josh-calabrese-XXpbdU_31Sg-unsplash.jpg

Hvorfor Grønt Flagg?

  • verifiserer, synliggjør og markedsfører at barnehagen har et spesielt godt miljøfokus

  • motiverer og sikrer at barnehagen har et tverrfaglig fokus på natur, miljø, klima og bærekraftig utvikling, og bidrar til å innføre tiltak og aktiviteter som sparer miljøet

  • bidrar til gode vaner og riktige handlinger blant helt små barn.

  • Stimulerer barnas undring, evne til kritisk tenkning og lærer dem å stille spørsmål

  • gir barna mulighet til å uttrykke seg på forskjellige måter, mestre nye aktiviteter og ta initiativ

  • bidrar til kompetanseøkning hos de ansatte i barnehagen

  • bidrar til barnas medvirkning. Grønt Flagg skal i stor grad være styrt av barna som skal involveres i både planlegging, gjennomføring og evaluering av miljøarbeidet. 

  • Grønt flagg er en "paraply" som fremmer bruk av eksisterende lokalt og nasjonalt læremateriell, og som bidrar til økt samarbeid med lokale aktører som kommunal forvaltning, frivillige organisasjoner og lokalt næringsliv

josh-calabrese-XXpbdU_31Sg-unsplash (1).jpg

Les mer om: