Grønt Flagg i barnehagen

Foto: Solbakken barnehage, Trondheim.

Rammeverket i Grønt Flagg skal bidra til at alle i barnehagen engasjeres til å handle for en bærekraftig fremtid. Om dere ønsker å ha fokus på prosjekter over lengre tid som gir tid til fordypning, eller jobbe mer aktivitetsbasert gjennom året, så gir Grønt Flagg rom for begge muligheter. Det ene utelukker ikke det andre. Barns medvirkning og bærekraftige hverdagspraksiser er sentralt i Grønt Flagg.

Gjennom 7 enkle kriterier og en tematisk tilnærming bidrar Grønt Flagg-programmet til at barna, de ansatte og nærmiljøet involveres i aktive og praktiske handlinger. Dere velger selv hvilke fokusområder/temaer dere ønsker å jobbe med.

Integrer Grønt Flagg-aktivitetene i det daglige arbeidet med rammeplanen

Rammeplanen peker på den viktige oppgaven med å støtte opp om verdier, holdninger og handlinger som fremmer en bærekraftig utvikling og et mer bærekraftig samfunn. Gjennom Grønt Flagg skal miljøarbeidet bli en integrert del av arbeidet med rammeplanens syv fagområder. Slik blir miljøopplæringen en naturlig del av barnehagens hverdag og virke, heller enn å være en sak på siden.

Miljøarbeidet passer dermed ikke bare inn under «natur, miljø og teknologi», men kan jobbes med på tvers av rammeplanens områder. Nedenfor har vi samlet noen eksempler på hvordan de ulike fagområdene kan jobbes med gjennom barnehagens Grønt Flagg satsning.

  • Kommunikasjon, språk og tekst Det er mange ord og begreper som kan læres i forbindelse med miljøprosjektene, og nye erfaringer skaper rom for samtale og undring sammen med barna. Gjennom disse samtaler, refleksjon og formidling om får barna erfaring med å bruke språket i meningsfulle sammenhenger. Når barna deltar i miljøprosjekter - for eksempel ved å sortere avfall, eller utforske naturen så får de anledning til å sette ord på opplevelser, stille spørsmål og uttrykke egne tanker og følelser. Miljøgjennomgangen er et av kriteriene i Grønt Flagg og denne er en fin aktivitet for samtaler med barna om ulike miljøområder.

  • Kropp, bevegelse, mat og helse – Ved å jobbe med Grønt Flagg-temaet fysisk aktivitet og sunt kosthold involveres barna i helsefremmende aktiviteter. Hva vi spiser er viktig for helsen og kroppens utvikling, men det er også viktig for kloden vår. Barna får også erfare sammenhengen mellom en sunn livsstil og bærekraftig utvikling.

  • Kunst, kultur og kreativitet - La barna uttrykke følelser om natur og miljø gjennom kunst, kultur og kreative prosjekter. Bruk for eksempel gjenbruk- og naturmaterialer i formingsaktiviteter fremfor å kjøpe noe nytt. Som en barnehage i Namsos sier: Gjenbruk er i fokus når vi skal utfolde oss estetisk. Vi bruker stort sett naturmaterialer og annet gjenbruksmateriell for å lage ulike ting som julepynt, påskepynt og julegaver. Vi har også fokus på at vi finne nye bruksområder for ting som ikke lenger har forutsetningene for å bli brukt til det de er tenkt til.

  • Natur, miljø og teknologi - Lær om naturen og hvordan å ta vare på den ved å være mye utendørs og observere naturen i nærmiljøet. Hva med å legge til rette for at ville pollinerende insekter trives i deres barnehage? Kan også kombineres med dyrking og kompost da det kan gi mange spennende refleksjoner. Gå på miljøturer for å plukke søppel, resirkulere søppel, pante flasker etc. Noen barnehager setter opp kamera ved fuglekasser for å følge livet der gjennom hele året. Og mange barn synes det er spennende med søppel som graves ned om høsten og graves opp om våren. Hva har skjedd med bananskallet og hvorfor har ingenting skjedd med leverposteinboksen?

  • Antall, rom og form – Skap omgivelser som fremmer bærekraft, miljøopplæring og god utvikling. Bruk naturen og materialer dere finner ute til å gi barna erfaringer med antall og størrelse, sammenligning, sortering, plassering, orientering, visualisering, former, mønster, telling og måling. En kjøkkenhagen er en god arena for dette området og en kan f.eks teller erter i en ertebelg.

  • Etikk, religion og filosofi – Et miljøprosjekt er en god arena for refleksjon, undring og gode samtaler med barna. Eksempel fra en barnehage: Dette fagfeltet er vi innom når vi har samtaler med barna og hvordan søppel havner i naturen. Er det noen som kaster søppel på bakken? Hvorfor gjør de det i så fall? Vil ikke alle passe på naturen? Disse samtalene oppstår både spontant, og i samlinger hvor temaet er natur og avfall. Eller som en annen barnehage beskriver: Disse samtalene kommer vi ofte inn på når vi leter etter insekter. Hvordan lever de? Har de en familie? Er det greit å trampe på en maur? Hvordan skal vi behandle de små insektene rundt oss?

    Fra en annen barnehage: Har du tenkt på hvordan det å dyrke økologisk kan overføres til etiske og filosofiske samtaler om mangfold? Når vi dyrker økologisk forutsetter det at vi ønsker et naturlig mangfold i kjøkkenhagen og at vi tåler å se mindre «perfekte» grønnsaker. Denne erfaringen er fin å ha med seg fra barndommen. Vi er forskjellige, og det er positivt.

  • Nærmiljø og samfunn - Utforsk naturen og miljøstatus i nærmiljøet, og involver foresatte, andre barnehager, kommunen eller lokale aktører i barnehagens miljøsatsning. Noen barnehager har stor glede av å være en Livsglede barnehage som besøker eldre i nærmiljøet og at man sammen gjør miljøprosjekter. En barnehage i Oslo har blant annet en felles kjøkkenhage med et eldrehjem. Andre har laget natursti og ønsker at alle i lokalmiljøet skal få glede av denne.

Foto: Benjamin Pham

Bærekraftig Utvikling
“Bærekraftig utvikling handler om at mennesker som lever i dag, får dekket sine grunnleggende behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners mulighet til å dekke sine. Det handler om å tenke og handle lokalt, nasjonalt og globalt. Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden»

– Utdrag fra rammeplanen, Udir 2017

Foto: Benjamin Pham.

En kjøkkenhage kan være et spennende tverrfaglig prosjekt. Foto: Eventyrstua barnehage, Lørenskog.

Vårt tips er å bruke arbeidet i kjøkkenhage som en arena, ikke bare samtaler omkring det praktiske arbeidet og
sunt kosthold, men også som en innledning til filosofiske samtaler omkring likeverd, mangfold og
samfunnsperspektiver. Alle grønnsakene er ikke like, noen er større, noen er mindre, noen er annerledes i
fasong og farge - akkurat som mennesker i samfunnet. Men alle grønnsakene er like mye verd for oss når vi skal
høste dem, på samme måte som alle mennesker er like viktige på jorda.
— Norlandia Solstua barnehage, Vanse

josh-calabrese-XXpbdU_31Sg-unsplash.jpg

Hvorfor Grønt Flagg?

  • verifiserer, synliggjør og markedsfører at barnehagen har et spesielt godt miljøfokus

  • motiverer og sikrer at barnehagen har et tverrfaglig fokus på natur, miljø, klima og bærekraftig utvikling, og bidrar til å innføre tiltak og aktiviteter som sparer miljøet

  • bidrar til gode vaner og riktige handlinger blant helt små barn.

  • Stimulerer barnas undring, evne til kritisk tenkning og lærer dem å stille spørsmål

  • gir barna mulighet til å uttrykke seg på forskjellige måter, mestre nye aktiviteter og ta initiativ

  • bidrar til kompetanseøkning hos de ansatte i barnehagen

  • bidrar til barnas medvirkning. Grønt Flagg skal i stor grad være styrt av barna som skal involveres i både planlegging, gjennomføring og evaluering av miljøarbeidet. 

  • Grønt flagg er en "paraply" som fremmer bruk av eksisterende lokalt og nasjonalt læremateriell, og som bidrar til økt samarbeid med lokale aktører som kommunal forvaltning, frivillige organisasjoner og lokalt næringsliv

josh-calabrese-XXpbdU_31Sg-unsplash (1).jpg

Les mer om: