Escape Room

Hva med å bruke Escape Room som metode i undervisningen? Aktiviteten kan brukes i alle fag og på alle trinn.

 
 

ESCAPE ROOM OG DYBDELÆRING

De fleste kjenner kanskje Escape Room som en aktivitet der en gruppe mennesker blir stengt inne i et rom der de må løse forskjellige oppgaver for å komme seg ut innen en gitt tidsfrist. I rommet er det som oftest et mylder av ledetråder, kasser og bokser med koder. Når deltakerne knekker en kode, åpnes nye ledetråder-akkurat som i et spill.

Å benytte Escape Room som metode i undervisningen gir et godt utgangspunkt for å kunne jobbe tverrfaglig med temaene i LK20. Oppgavene kan gi dybdelæring og er skreddersydd for kravene som fagfornyelsen stiller. Arbeidsformen gir elevene kompetanse i samarbeid, kommunikasjon, kreativitet og ikke minst kritisk tenkning. Elevene får trening i entreprenørskap, sosiale og faglige ferdigheter og produksjon av materiell.

Det finnes ferdig lagde Escape Rooms på nett eller du kan ta elevene dine med på et oppdrag der dere lager et Escape Room sammen. Ved det siste alternativet blir elevene tydelig hørt og det de lager blir synlig. Elever og lærere kan sammen oppleve et spennende, aktivt, motiverende og utfordrende oppdrag der relasjonene styrkes.

Naturfag.no har laget et ferdig undervisningsopplegg kalt ‘Bærekraftig badeplass’ som passer for 8.-10. trinn og kan knyttes opp til flere fag som naturfag, norsk og samfunnsfag.

Ressurser og undervisningsopplegg:

Naturfag.no: Bærekraftig badeplass

Les saken fra Ndla.no om hvordan lage et Escape Room

Toppfoto: KATY ANNE on Unsplash