Unservisningsressurser bærekraftig klesforbruk
Vår ressursbank er nøye utformet for å hjelpe deg med å integrere temaet bærekraftig klesforbruk på tvers av alle de tre tverrfaglige emnene i LK20. Du finner undervisningsopplegg som legger til rette for tverrfaglighet, passer inn i ulike valgfag og fremmer dybdelæring og kritisk tenkning.
Vi har samlet allerede eksisterende undervisningsressurser tilpasset ungdomsskolenivå, samt lagt til nye, utvidede ressurser for å forberede og følge opp en klesbyttedag på skolen. Disse ressursene er utformet for å engasjere elevene og gi dem muligheten til å utforske bærekraftig klesforbruk på en helhetlig måte. Vi anbefaler å gjennomføre en klesbyttedag uanvgengig av omfanget dere ønsker å legge ned i forkant. En klesbyttedag gir elevene en praktisk mulighet til å engasjere seg i bærekraftige handlingsalternativer og å reflektere over sitt eget forbruk.
en samling Undervisningsressurser
FN-sambandet:
LOOp miljøskole:
Fast fashion: Planetens siste skrik?
Skolestudio:
Bærekraftig utvikling og klesindustrien
Klimaskolen:
Naturvernforbundet:
Lynkurs i tekstiler:
Hvordan få en mer miljøvennlig garderobe
NRK:
Undervisningsressurser tilhørende klesbyttedagen
I dette undervisningsopplegget kan dere dykke ned i de komplekse dynamikkene i klesindustrien, fra de glansede butikkfasadene til de skjulte aspektene ved produksjonsprosessen. Opplegget kan gjøres tverrfaglig eller i enkeltfag. I tillegg sklir det rett inn i valgfag som innsats for andre, arbeidslivsfag og design og redesign.
Beskrivelse av oppgaven “undersøkelse og forskning”
Forslag til refleksjonsspørsmål
Prosjektet er støttet av Sparebankstiftelsen DNB