Hvorfor Grønt Flagg?

I dag og i fremtiden trenger vi unge mennesker med faglig godt begrunnede meninger som deltakere i den pågående debatten om bærekraftig utvikling, klima og miljø. Bærekraftig utvikling handler om vår felles framtid her på jorden, og hvilken tilstand kloden vil være i for de som kommer etter oss. Det handler om å ivareta menneskers behov i dag uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov.

17376870131_2a17943aef_o.jpg

I Grønt Flagg er
målsettingen rettet mot både holdninger og
handlinger.

Grønt Flagg er et effektivt virkemiddel for å innføre kontinuerlig miljøundervisning og utdanning for bærekraftig utvikling i skoler og barnehager. Gjennom 7 kriterier og en tematisk tilnærming bidrar Grønt Flagg programmet til at både barn og unge, pedagoger, andre ansatte og nærmiljøet involveres i aktive og praktiske tiltak som bidrar til å fremme fokus på en bærekraftig utvikling nå og i fremtiden.

Miljø og bærekraft inkluderes i økende grad i kompetansemål, læreplaner og barnehagens rammeplan. Grønt Flagg bidrar til at disse målene løftes og styrkes med et vedvarende og tverrfaglig fokus.

Asker kommune har bestemt at de skal ha stort fokus på FNs bærekraftsmål i sitt arbeid med planer og arbeid inn mot befolkningen i kommunen. Vi i skolene må også ta vårt ansvar der. Arbeid med Grønt flagg er en fin anledning for oss til å lære barn og unge til å ta vare på jordkloden vår. Det er viktig at de lærer seg til å ta ansvar, vise omsorg og respekt for naturen og miljøet rundt oss. Barn og unge trenger kunnskaper og vi må arbeide med deres holdninger for at vi skal lykkes. Temaene vi har valgt i år vil gi oss både kunnskaper og holdninger som handler om grønne verdier og grønne tanker inn i fremtiden.
— Hagaløkka skole

Kort oppsummert

Grønt flagg:

  • verifiserer, synliggjør og markedsfører at skolen eller barnehagen har et spesielt godt miljøfokus

  • motiverer og sikrer at skolen og barnehagen har et tverrfaglig fokus på natur, miljø, klima og bærekraftig utvikling, og bidrar til å innføre tiltak og aktiviteter som sparer miljøet

  • bidrar til gode vaner og riktige handlinger blant helt små barn, forståelsen kommer etter hvert

  • kan være en viktig kilde kompetanseøkning for ansatte i barnehagen og i skolen

  • er for skoler et godt virkemiddel til mer aktivitetsstyrt og praktisk undervisning som baseres på metodemangfold, og stimulerer til kritisk tenkning og problemløsning

  • bidrar til elevmedvirkning! Grønt Flagg skal i stor grad være elevstyrt og elever skal involveres i både planlegging, gjennomføring og evaluering av miljøarbeidet. 

  • er en "paraply" som fremmer bruk av eksisterende lokalt og nasjonalt læremateriell, og som bidrar til økt samarbeid med lokale aktører som kommunal forvaltning, frivillige organisasjoner og lokalt næringsliv