- Vi tenker nytt og stopper opp

Hos Sjølyst FUS barnehage i Malvik har barnehagehverdagen endret seg under COVID-19. De er ikke alene om dette, men mener selv at det ikke bare har vært vanskelig og negativt.

Ingen nye leker er kjøpt inn, men de har brukt materiell de har funnet eller fått til gjenbruk.

Ingen nye leker er kjøpt inn, men de har brukt materiell de har funnet eller fått til gjenbruk.

Sjølyst FUS barnehage har vært Grønt Flagg sertifisert siden 2013 og har lenge jobbet med temaer som avfall og kildesortering. På grunn av pandemi og virus som har vært ute av kontroll i verden, ble barnehagehverdagen annerledes fra april 2020.

-          Dette førte til at vi stoppet litt opp, tenkte alternativt og reflekterte mer rundt temaer som avfall og forbruk. Det er både gøy og lærerikt, sier avdelingsleder Ingrid Wulvik.

I vår jobbet barn og ansatte sammen mot et felles mål om å lage nye lekeområder ute. Barnehagen ble nødt til å benytte seg av det de fant i naturen da det å dra til butikken for å kjøpe nye ting på dette tidspunktet var uaktuelt. Barna undret mye i denne perioden, og tilegnet seg nye kunnskaper gjennom å tenke løsningsorientert og opplevde mye mestring og samarbeid i hverdagen.

Flere områder i skogen nær barnehagen ble ryddet og bygget opp til soner som barnehagen var avhengig av å bruke i hverdagen.

-          Her måtte vi bruke materialer for å ikke skade naturen, men samtidig bygge opp området til vårt bruk. Sitteplasser ble laget av tømmerstokker vi fant i naturen. Klatretårn ble bygget med tau og stokker vi fant rundt og på området. Området ble ryddet for høyt gress, kvister og søppel. Telletavle ble laget av tre-perler, tau og planker vi hadde liggende i skogen. Hytter ble bygd av stokker og pinner vi fant på turområdet vårt, sier Ingrid Wulvik.

Redusert forbruk

Ingen leker ble kjøpt inn og det de så hos barna var at musikk og fantasi ble brukt mer inn i leken. Barna lærte seg å bruke det som var tilgjengelig, samtidig som de følte et eierskap til det de hadde bygget opp. Barna har vært med gjennom hele prosessen og laget og delt planer med hverandre. Det er fellesskap og inkludering på høyt nivå.  Barna har vist stor nysgjerrighet og glede. De har fått fine opplevelser og gode erfaringer med fuglene i naturen. Dette er med på å skape respekt for naturen og dyrene som lever her.

-          Vi vil ha hovedfokus på å ta vare på dyr og insekter fremover, fordi vi i perioden etter lock-down og oppstart har brukt mye tid i skogen. Der har vi sett og erfart hvor viktig de er for oss og naturen vår. Vi er allerede i gang med arbeidet for å ivareta insektene, ved å ha bygd insektshotell og grønnsakshage hvor insektene skal få lov å ta del i barnehagens økosystem. Dette passe også godt inn Grønt Flagg modellen hvor biologisk mangfold er et tema, sier Wulvik.

Verdifull læring i en vanskelig tid

I skogen finner barnehagen variasjon og mangfold. Det stimulerer til kreativitet og fantasi. Lek er et barns måte å bearbeide inntrykk, opplevelser og erfaringer på. Forskning viser at når barn får tid og rom til å leke sammen uten at voksne blander seg inn, blir naturkontakten mer sanselig, kroppslig og emosjonell. Naturen stimuleres alle sansene og gir mange motoriske utfordringer. Barna opplever glede ved å ferdes i naturen og får grunnleggende innsikt i natur, miljøvern og samspillet i naturen.

-          Vi er opptatt av at barna skal bli glade i naturen, lære å ivareta den og se muligheter den gir dem, sier Wulvik.