Bruker nærmiljøet aktivt i undervisningen

Elevene ble intervjuet av Sørlandssendingen i forbindelse med Havmonsteruka i mai (faksimile fra NRK)

Farsund Ungdomsskole er del av prosjektet Aloca W5. Under prosjektnavnet “Havmonsteret” ønsker skolen å gi elevene kunnskap og engasjement rundt problematikken plast i i havet, og å bidra til biologisk mangfold og en ren kystlinje. Elever og ansatte bruker nærmiljøet som klasserom og får med seg mange engasjerte samarbeidspartnere.

Foto: Farsund Ungdomsskole

Innholdsrik uke

Hvert vår arrangerer skolen “Havmonsteruka” der hele skolen bruker nærmiljøet aktivt som klasserom. Årets Havmonsteruke ble en stor suksess, og sammen med ulike samarbeidspartnere, som eksempelvis den lokale dykkerklubben, plukket elevene blant annet 2 tonn søppel og bygget en hytte av det de fant for å synliggjøre utfordringene med plast i havet.

Tar vare på biologisk mangfold

Elevene får informasjon om artene på “Lomsesanden” før de går igang med ryddingen

Siden høsten 2020 har elevene adoptert “Lomsesanden”. Der hjelper elevene kommunen og fylkesmannen med å fjerne plantene Gyvel og Landøyna fra Einarsnes-området og å verne om den utrydningstruede arten strandtistel.

Dette området er del av et verneområde som har fått en plutselig oppblomstring av Landøyna som er giftig og kan medføre at husdyr blir alvorlig syke hvis de får planten i fôret. Elevene imponerte stort med innsatsen og har ryddet store mengder Landøyna fra området.

Før elevene satte igang arbeidet fikk de en grundig informasjon om artene de skulle rydde fra naturforvalter Stig Alfred Eikeland og Bjørn Vikøyr fra fylkeskommunen.

Elevene imponerte stort med sin innsats for å rydde området for uønskede arter (Foto: Farsund Ungdomsskole)

Planter ut strandTistel

Elevene har også fått opplæring av Bjørn Vikøyr og har plantet ut flere av den utrydningstruede arten strandtistel.

Høsten 2020 ble det plantet ut 41 strandtistler langs Lomssesanden, og miljørådet har hatt turer jevnt over hele året og observert hvordan strandtistelen har klart seg. Våren 2021 kunne elevene finne 35 strandtistler som var fine og grønne.

Strandtistlene elevene har plantet ut og vernet har fått navn. Her ser man “Løven” (Foto: Sigrid Swensen, FEE Norway)

 
 

Elevene kartla status på hver enkelt stranskvistelplante

Da elevene hadde sin siste inspeksjon på Lomsesanden før sommeren 2021 møtte de Wenche Ellingsen og Jan Petter Gjertsen. De skulle vise elevene hvordan man «ringler» strandtistelen. Å ringle betyr at man legger en beskyttende «ring» rundt strandtistelene (her i tang/tare) for å beskytte den og beholde fuktighet.

Les mer om skolens arbeid gjennom prosjektet “Havmonsteret” her.