Grønt Flagg skole med i banebrytende EØS prosjekt

Miljørådet ved Kristiansand International School

Et nytt digitalt verktøy skal hjelpe barn og unge å se hvordan deres egne handlinger påvirker CO2- utslipp. Elever ved Kristiansand International School får nå en viktig rolle i utviklingen.

Se for deg en interaktiv app som på lekent, pedagogisk vis lærer barn og unge hvordan deres konkrete handlinger påvirker miljøet, og som i tillegg foreslår grep hver enkelt, eller grupper, kan gjøre for å få ned karbonavtrykket sitt.  En slik app er nå på trappene gjennom EØS-prosjektet Green Penguin, ledet av Iskraemeco. Grønt Flagg er samarbeidspartner i prosjektet sammen med Eco-Schools programmet DOVES FEE Slovenia og de slovenske kommunene Kranj og Ljubljana.

- Dette er noe helt nytt, det finnes ingen lignende pedagogiske og digitale verktøy som kartlegger nåværende CO2-status, samt viser til konkrete handlinger for hvordan redusere både skolens og eget karbonavtrykk. I tillegg til å gi elever og lærere konkrete forslag til CO2-reduserende aktiviteter og tiltak, kan verktøyet bidra til holdningsskapende arbeid blant brukergruppen og deres familier, sier prosjektleder Lene Jeanette Øverby Haakonsen i Grønt Flagg. 

 Derfor har elevene troen på appen

Men før det pedagogiske verktøyet er klar til å rulles ut i grunnskolen, skal det testes grundig. Elever ved Grønt Flagg skolen Kristiansand International School (KIS), samt seks slovenske skoler, har fått den viktige jobben. 

Ceridwen Irwin og José Sangesland, elever ved KIS.

- Det er utrolig spennende å få være med på testingen, sier 15-årige Ceridwen Irwin, elev ved KIS.

 I oktober og november skal hun og medelever utforske appen og gi tilbakemeldinger til Green Penguin. Informasjonen skal de så bruke til å forbedre verktøyet før det ferdigstilles. 

- Vi har ventet en stund på å få teste appen, så det er gøy at den endelig er klar, sier hun. 

 Også José Sangesland (15) synes det er stas å komme i gang med testingen. 

 - Jeg ser for meg at appen vil gjøre en forskjell i miljøkampen. Jeg tror den vil hjelpe unge generasjoner til å se hvilke klimaavtrykk handlingene dere har, og gi dem håp og kunnskap om hvordan det er mulig å få ned utslippene. Jeg ser også for meg at de unge vil kunne påvirke foreldrene sine, slik at de også vil bli mer opptatt av dette, sier han. 

De to ungdommene mener at måten plattformen er laget på, gjør at den treffer målgruppen spesielt godt.  

 - Barn og unge liker spill og teknologi, og derfor er det lurt å ta utgangspunkt i at læringen skal skje gjennom dette. Jeg tror det bidrar til at unge blir ekstra engasjert, sier Irwin. 

Dette er hovedmålet med Green Penguin

Det overordnede målet med Green Penguin, er å skape et digitalt verktøy som får barn og unge til å bli enda mer klima- og miljøbevisst. Det skal lære dem hvordan de med aktive og bevisste handlinger kan få ned CO2-avtrykket – og på den måten bidra i arbeidet mot et lavutslippssamfunn. 

- Den grønne pingvinen symboliserer at vi må gjøre aktive handlinger for å redde habitatet til pingvinene, sier Haakonsen i Grønt Flagg.

Hun forteller at Green Penguin er bygd opp som en interaktiv og digital plattform, som baserer seg på de nyeste prinsippene for gamification – hvor alt fra kunnskapskonkurranser, quiz, spill, beregningsverktøy, artikler og tilpassede tekster inngår. 

- I plattformen vil man blant annet kunne få opp skolens nåværende CO2-utslipp. I tillegg vil den gi både elever og lærere en oversikt over hvordan CO2-avtrykket kan reduseres med aktive handlinger – alt på en morsom og engasjerende måte. Elevene kan konkurrere med andre klasser, trinn eller skoler gjennom ulike spill. I praksis betyr dette å bidra til en grønnere fremtid med mer bærekraftige handlinger. 

Ser flere gevinster i å være med

Mark Benjamin Case, rektor ved KIS, mener det er flere gevinster i å være med i prosjektet:

Mark Benjamin Case, rektor ved KIS.

Det gir dem verdifull tilleggskunnskap om miljø og klima, og det bidrar til å styrke elevenes digitale kompetanse. Elevene blir aktivt eksponert for avanserte digitale teknologier, noe som gir dem ferdigheter i hvordan man effektivt kan ta i bruk moderne verktøy og utdanningsplattformer. Mitt håp er at elevene får en virkelighetsnær demonstrasjon av at små endringer kan utgjøre en stor forskjell over tid, sier han og legger til at han tror læringsplattformen vil gi bedre og mer relevant undervisning i klima- og miljøtema enn det de får til i tradisjonell klasseromsundervisning.  Jeg håper elevene vil kunne forlate skolen vel vitende om at de kan ta grep på et nivå som er håndterbart for dem, men som samtidig vil utgjøre en forskjell. Målet er at elevene våre lærer seg miljøvennlige måter å navigere i livet på.            

Stor verdi i en digital plattform som Green Penguin

Også Grønt Flagg er glad for å være en viktig del av Green Penguin-prosjektet, og deres viktigste rolle blir å tilrettelegge slik at plattformen blir relevant og tilpasset en norsk kontekst.

 - Det er spesielt engasjerende å bidra til utviklingen av gode pedagogiske ressurser til temaet klimaendringer. For veldig mange er dette et abstrakt tema som er vanskelig å få tak på, så derfor ser vi stor verdi i en digital plattform som Green Penguin, sier daglig leder i Grønt Flagg Marit Kjellesvik. 

Fra venstre: Marit Kjellesvik, Lene Jeanette Øverby Haakonsen og Linda Cecilie Dale i FEE Norway, Grønt Flagg

 Hun forteller at Grønt Flagg er opptatt av å bidra til å skape aktive og engasjerte borgere, noe de gjør gjennom å sørge for læringsverktøy som gir elever mot og mestringstro på at de kan gjøre en forskjell. 

 Og en undersøkelse viser at arbeidet deres har effekt: 69 prosent av 144 spurte skoleledere i Trondheim mener at arbeidet med Grønt Flagg har bidratt i svært stor grad til miljøvennlige vaner og bevissthet hos barn og elever. 

 Dette bør beslutningstakerne gjøre

Kjellesvik mener det er uhyre viktig at barn og unge blir engasjert i miljøkampen – og får kunnskap som gjør det lettere å ta miljøvennlige valg. Hun har derfor en sterk oppfordring til beslutningstakerne der ute, det være seg skoleledere, politikere eller andre i landets kommuner og fylker:

- Hvis man vil engasjere befolkningen i handling for miljø og klima, så start i barnehagen og skolen. Inkluder barn og unge i arbeidet med å nå målene i kommunens klimastrategi, og legg til rette for at de får medvirke på sin arena. Det kan for eksempel være ved å etablere miljøråd hvor de kan bidra til at egen skole engasjerer seg i alle aktive og praktiske aktiviteter som gir handlingskompetanse. 

FAKTA:

Green Penguin er et slovensk-norsk EØS-prosjekt som skal utvikle en pedagogisk digital ressurs til bruk i undervisning om CO2, CO2,-reduksjon og klimaendringer. Ressursene vil lanseres som en læringsplattform og app, kalt Green Penguin, rettet mot målgruppen elever 10-15 år. Appen er en interaktiv og digital plattform som baserer seg på de nyeste prinsippene for gamification. Før appen tilgjengeliggjøres for alle, skal syv pilotbarneskolener teste den, seks fra Slovenia og en fra Norge: Kristiansand International School. Green Penguin-prosjektet er finansiert av EØS midler (Norwegian Financial Mechanism) med bidrag fra Slovenia; Samholds- og regionalutviklingsdepartementet innenfor budsjettet til Republikken Slovenia.