Nattland oppveksttun har valgt å involvere flere elever på alle klassetrinn i et kjempestort miljøråd når de har gått i gang med å jobbe mot en Grønt Flagg sertifisering. De møtes både trinnvis og sammen på tvers av trinn. Vi har intervjuet dem for å høre mer om miljørådet deres.
Dere har valgt å opprette et miljøråd der elevene på alle trinn er involvert. Hva tenker dere er bra med dette?
Vi er en stor skole med elever fra 1-10 trinn. Vi ønsket å ha noen med fra alle trinn. Dette med tanke på bredde i meninger og synspunkter, samt at så mange stemmer som mulig skal bli hørt. På denne måten kan også alle trinnene få informasjon direkte fra sine miljøråder om hva som skal jobbes med og hva som blir gjort. Vi har også tenkt at det ligger mye læring i at store og små samarbeider på tvers av alderstrinn.
Et stort miljøråd er også mulig å dele i mindre grupper som jobber med ulike saker på samme tid.
Har dere opplevd noen utfordringer?
Den absolutt største utfordringen for oss har vært restriksjonene i forbindelse med pandemien. Elevene har vært store deler av tiden i kohorter og hele miljørådet har ikke hatt så mange muligheter til å være samlet alle sammen.
Noe vi ser det må jobbes med er at resten av skolen også skal føle et eierskap til grønt flagg og miljøarbeidet som skal foregå.
Har dere noen tips eller råd til andre som ønsker å opprette et stort miljøråd med flere representanter fra hvert trinn?
Sørg fort at det blir satt av en fast tid på timeplanen for ressurspersonene til dette arbeidet. Det gjør det lettere å samarbeide og å ha mulighet til å samle hele rådet på samme tid.