Hvordan inkludere bærekraft i sommeravslutningen på skolen eller i barnehagen?

Det nærmer seg sommeravslutninger i skoler og barnehager og festligheter og arrangementer kan potensielt føre med seg mye unødvendig avfall, matsvinn og forsøpling. Men med god planlegging og god kommunikasjon så kan hensyn til miljø og klima bli ivaretatt. Med inspirasjon fra Grønt Flagg barnehager og skoler har vi forsøkt å samle noen av tipsene.

Dropp engangsprodukter

Hva med å be familiene ta med eget servise fremfor engangsservise? Ved å redusere avfallsmengden sparer du både tid og penger. 

Tenk over innkjøpene man gjør til et arrangement- trenger man dette eller er det andre måter å fremskaffe dette på? Dropp premier av typen engangsartikler /reklameartikler da dette ofte er kortsiktige produkter.

Unngå engangsartikler av plast ved arrangementer utendørs hvor det er fare for forsøpling.

Sørg for god avfallshåndtering og resirkulere så mye som mulig av det som brukes.

Sommeravslutninger inneholder ofte matservering og kan også bety mye matsvinn. Dette bør en ha god plan på slik at matsvinnet blir minst mulig.

 En bærekraftig festival i Trondheim

Da Sjølyst FUS barnehage i Trondheim arrangerte en festival i fjor så ble det viktig for dem å arrangere festivalen i tråd med deres Grønt Flagg sertifisering.

For Sjølyst FUS hadde de valgt Hakkebakkeskogen som tema for sin festival og lekemiljøene ble laget med naturmaterialer og gjenbruksmateriale. I grønnsakshagen fikk barna så frø i en melkekartong. De fikk ta det med seg hjem for å ta vare på frøet og se det spire. I tillegg kunne barna dekorere sitt eget handlett som familien kunne få med seg hjem.

Hvordan unngå de vanlige pølsene på sommerfesten?

Sjølyst FUS ønsket å servere et klimavennlig måltid på sin festival og fikk sponset fiskeburgere fra en lokal matprodusent. Både sunt og kortreist.

Prisen på inngang til festivalen lav slik at alle skulle ha mulighet til å komme å feire barnehagen sammen med oss. Som Sjølyst FUS barnehage selv sier ‘felles opplevelser kan føre til økt fellesskapsfølelse og følelse av tilhørighet. I dette tilfellet gjelder ikke det kun barna, men også familiene.’