Engasjert miljøråd på Jakobsli skole

Da de skulle opprette et miljøråd i 2017 ønsket ledelsen ved Jakobsli skole i Trondheim et aktivt og synlig miljøråd som kunne skape engasjement og være en motor for skolens miljøarbeid.

Vi har intervjuet avdelingsleder, Inger Margrethe Moa, og elevene i miljørådet for å høre mer om hvordan de involverer og engasjerer elevene

2Jakobsli_skole_april2021_fraPPTomMiljøråd.jpeg

- Hvorfor var det viktig for dere å skape engasjement i miljørådet?

  • Vi vil at miljørådet skal være en gruppe som skal løse reelle problemstillinger og drive prosjekter som er viktige for skolen og nærmiljøet. Engasjerte barn får en egen motor som driver arbeidet fremover, og da blir det spennende og givende for både barn og voksne å sitte i miljørådet, sier Inger Margrethe.

Motivert og engasjert miljøråd

  • Vi legger vekt på at elevene må kunne beskrive hvorfor de vil sitte i miljørådet, de må fortelle om motivasjonen sin. Alle som er interessert skriver en søknad om å få delta, dette gjøres anonymt. Så er det opp til klassen/trinnet og stemme på den søknaden de ønsker å støtte.

6Jakobsli_skole_april2021_fraPPTomMiljøråd.jpeg
  • Når miljørådet så blir samlet sørger vi for å gi dem reelle arbeidsoppgaver, som å undervise resten av skolen i kildesortering, gjennomføre miljøgjennomgang av enheten og slike ting. Etter miljøgjennomgangen jobber vi oss gjennom lista over ting vi ønsker å endre på, elevene kontakter rektor, driftsoperatør og andre ressurser på skolen for å få rettet opp i alt som ikke er godt nok.

  • Etterhvert som vi får løst saker, krysser vi av på lista og klapper oss selv på skuldra over det vi har klart å få til. Elevene “skinner” når de er på oppdrag for miljørådet og de snakker positivt om det å være en del av miljørådet, så vi opplever at rekrutteringen går av seg selv; miljøarbeid og Grønt flagg er noe mange har lyst til å engasjere seg i, forteller Inger Margrethe

- Hva tenker dere er det beste med at elevene er så involvert og engasjert?

Det litt klisjepregede svaret er at barna skal arve jorden, og vi ser alle hvordan det har gått når tidligere generasjoner skulle forvalte ressursene på jorda. Barna er fremtiden, og hvis de allerede nå kan oppleve at ting de engasjerer seg i, kan påvirke miljøet positivt, er jo det en svært nyttig erfaring å ha med seg når de etterhvert blir voksne og det er de som skal ta avgjørelser som vil påvirke miljøet.
— Inger Margrethe Moa

- Er det noen utfordringer ved å involvere elevene aktivt i skolens miljøarbeid?

  • I voksenverdenen går prosesser gjerne litt sakte. Det er mange som skal ha et ord med i laget når vi skal gå til innkjøp av og plassere en ny avfallsbeholder i skolegården. Barn ønsker gjerne å se resultater raskt, og utfordringen blir å holde temaet varmt og engasjementet oppe helt til man har nådd målet. Ellers er det kun fordeler, slik jeg ser det!

- Hva med dere elever? Hva liker dere best ved å sitte i miljørådet?

  • Å utfordre skolen til å bli bedre på ting, for eksempel kildesortering.

  • Det er gøy å gjøre noen viktige ting som hjelper miljøet. Det er en fin følelse å gjøre noe bra. 

  • Det er morsomt å gå miljørunden og sjekke hvordan folk har det på klasserommene sine og hvordan det er i skolegården.

- Hvordan er dere med på å påvirke skolens miljøarbeid?

  • Vi går jo miljørunden og finner ut hva som er feil, og så prøver vi å gjøre noe med det. For eksempel så vi at mange av barna i friminutt drev og hang seg etter stammen på flere små trær som nettopp var plantet. Da sendte vi mail til rektor og sa fra og lurte på hvem som skulle ordne gjerde rundt trærne slik at alle skjønte at vi må la dem være i fred. Og en annen ting var at da snøen forsvant så vi at noen ukjente hadde kastet søppel oppi og utenfor glass/ metallcontaineren vår som sto ulåst. Da ryddet vi opp og laget en plakat som vi hang opp der det sto at containeren var skolen sin og oppfordret alle andre til å ta med avfallet sitt til en offentlig container for glass og metall.

  • Vi informerer skolen om ulike ting: for eksempel vi henger opp miljøreglene og da vi hadde brilleinnsamling til Tanzania informerte vi alle, slik at de husket å ta med briller til skolen.

  • Vi engasjerer andre i arbeidet med miljø når vi informerer godt.

- Er det noe du er stolt over å ha fått til gjennom miljørådet?

  • Ja, brilleinnsamlingen var veldig artig. Ruskenaksjonen er artig. Store prosjekt som involverer andre. 

- Er dere opptatt av klima og miljø utenfor skolen? Isåfall hvordan, og har dere blitt mer opptatt av det etter å ha blitt med i miljørådet?

  • Jeg var engasjert allerede før jeg gikk inn i miljørådet. Ble mer engasjert i 4. trinn da vi hadde en forestilling om bærekraft. Fortsatt snakker vi om det hjemme “det der var vel ikke bærekraftig”. Jeg prøver også å si fra til foreldrene mine når jeg ser at de gjør ting av gammel vane som ikke er bra for miljøet, som at de kaster småting i sjøen.

  • Jeg prøver å ikke forsøple ute, prøver å ikke gjøre det verre. 

  • Hos oss prøver vi å kaste så lite mat som mulig.