Norge bør ha tydeligere mål på utdanning for bærekraftig utvikling

FNs bærekraftsmål: Norge bør ha tydeligere indikatorer på måloppnåelse av delmål 4.7.

23. juni la regjeringen fram handlingsplanen for å nå bærekraftsmålene innen 2030. I debattinnlegg i Dagsavisen 29.6.21 skriver Anne Cath da Silva og Kathrine Sund-Henriksen fra FN-sambandet og ForUM at de glade for at regjeringen konstaterer at utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) er innført som et av tre tverrfaglige temaer i læreplanverket, men at utfordringen nå er å omsette dette i praksis og at de derfor er skuffet over at ikke Regjeringen sier noe om hvordan dette skal gjennomføres. 

Vi i Grønt Flagg har sittet i arbeidsgruppen for sivilsamfunnets innspill til Norges frivillige gjennomgang av arbeidet med bærekraftsmålene (VNR) og kom i denne rapporten med en rekke konkrete innspill til regjeringens handlingsplan for FNs bærekraftmål under bærekraftsmål 4 “God utdanning”. Og bidro med konkrete forslag om hvordan UBU skal sikres i praksis. Vi er derfor i likhet med artikkelforfatterne svært skuffet over ikke regjeringen har lyttet til våre innspill.

baerekraftsmaal-04jpg.jpg

Vi mener det er viktig å legge større vekt på handlingskompetanse innen utdanning for bærekraftig utvikling, og hvordan vi kan sikre at alle barn og unge blir involvert i praktiske og aktive miljøtiltak i skolen/barnehagen og i nærmiljøet. Vi opplever at det er store ulikheter i hvordan det nye læreplanverket følges opp i praksis, og at vi må gi skolene og lærerne de verktøyene de trenger for å lykkes. 

Derfor foreslår vi at regjeringen inkluderer følgende punkter som vi har bidratt til i arbeidsgruppen for sivilsamfunnets innspill til regjeringens handlingsplan:

• UBU må integreres i lærerutdanningen og skoler må gis nødvendige redskaper og ressurser for å sikre aktivitetsbasert læring for alle elever, slik at de tilegner seg kunnskap og ferdigheter som er nødvendige for bærekraftig utvikling.
• Gode indikatorer for måling, evaluering og rapportering på mål 4.7, som inkluderer ikke-formell sektor (det vil si utenfor skolen) må utarbeides og implementeres.

Innen 2030 sikre at alle elever og studenter tilegner seg den kompetansen som er nødvendig for å fremme bærekraftig utvikling, blant annet gjennom utdanning i bærekraftig utvikling og livsstil, menneskerettigheter, likestilling, fremme av freds- og ikkevoldskultur, globalt borgerskap og verdsetting av kulturelt mangfold og kulturens bidrag til bærekraftig utvikling
— FNs Bærekraftsmål 4.7 (oversatt av FN sambandet)

 

Vi mener regjeringen må følge etter og kan se til Danmark som har kommet med en rekke gode forslag til indikatorer på delmål 4.7