Ny rapport: Grønt Flagg og FNs bærekraftsmål

Vi har nylig publisert rapporten “Grønt Flagg og FNs bærekraftsmål”. Rapporten gir konkrete eksempler på hvordan skoler og barnehagers arbeid gjennom Grønt Flagg bidrar til måloppnåelse innenfor FNs bærekraftsmål.

Bærekraftsmålene.rapport.png

Både internasjonale organisasjoner, forskningsmiljøer og globale initiativer understreker viktigheten av miljøundervisning for å oppnå bærekraftig utvikling. Miljøundervisning er essensielt for bærekraftige samfunnsendringer, ved at kunnskap og ressurser gjøres tilgjengelig for nåtidens og fremtidens generasjoner. Som en miljøsertifiseringsordning med en pedagogisk tilnærming styrker Grønt Flagg miljøundervisning i Norge og dermed også skolens, barnehagens og enkeltpersoners bidrag til en rekke bærekraftsmål.

Med over 20 års erfaring i Norge er Grønt Flagg et veletablert verktøy for å sette tverrfaglig og praktisk undervisning for bærekraftig utvikling i system. Overordnet del i de nye læreplanene (LK20) som sier at i skolen skal legge til rette for læring innenfor tre tverrfaglige temaer, hvor et av dem er bærekraftig utvikling (Udir, 2021), er et viktig og riktig steg på veien for å sikre at barn og unge får nødvendig og tverrfaglig kunnskap om bærekraftig utvikling gjennom skoleløpet. Grønt Flagg bygger opp under dette og bidrar til å sikre kontinuitet og fremgang i arbeidet. Det gir resultater som engasjerer hele skolen og barnehagen.

(Utdrag fra rapporten “Grønt Flagg og FNs bærekraftsmål”)

At UNESCO, we look forward to continue working with the Eco-Schools programme as we move beyond the Global Action Programme into a new ESD framework that will strive to accelerate the transformational change that is needed across the world to achieve the Sustainable Development Goals
— Alexander Leicht, Chief, Section of ESD, Education Sector, UNESCO