Klær, forbruk og klima: Engasjerte ungdommer i Farsund og Mosjøen

I løpet av de første skoleukene dette skoleåret har elever i Farsund og Mosjøen hatt besøk av Hauk Are Fjeld og Julie Malene Fusdahl, medforfattere av En klimabok du orker å lese. Sammen med Grønt Flagg og med støtte fra Alcoa Foundation har de bidratt til å engasjere elevene i samtaler om klær, forbruk og klimaendringer.

Hvorfor er klesforbruk et problem?

Gjennom besøket fikk elevene innsikt i hvordan vårt overforbruk av klær påvirker både klima, miljø og mennesker. Produksjonen av klær er ressurskrevende. Den forbruker enorme mengder vann og energi, fører til utslipp av klimagasser og skaper store mengder avfall. Tekstilindustrien står globalt for betydelige miljøbelastninger, og med dagens forbruksmønster overstiger vi jordens tålegrenser.

Fast fashion og ultra fast fashion

Elevene ble kjent med forskjellen mellom fast fashion og ultra fast fashion. Der førstnevnte følger raske trender med hyppige kolleksjoner, representerer sistnevnte en enda mer ekstrem modell, der produksjon og distribusjon skjer i et tempo uten sidestykke. Gjennom eksempler som nettbutikken Temu, som benytter spillmekanismer for å øke kjøpelysten, ble elevene utfordret til å reflektere kritisk rundt egne handlevaner.

Klespress og sosiale medier

Naturvernforbundets tall viser at nordmenn i snitt eier 350 plagg, mange av dem ubrukt. I diskusjonene kom det tydelig fram hvordan sosiale medier og influensere bidrar til klespress og økt forbruk, særlig blant unge. Som en elev fra Kippermoen uttrykte:

Jeg kan jo ta en opprydding i skapet og gå gjennom og se hvilke plagg jeg faktisk bruker og hvor mye som bare ligger der og aldri blir brukt.

Lærerperspektivet og koblingen til læreplanen

For lærerne ble besøket en anledning til å løfte frem bærekraft på en konkret og elevnær måte. Temaet klesforbruk treffer flere deler av læreplanverket. I overordnet del fremheves det at skolen skal gi elevene handlingskompetanse til å ta bærekraftige valg, og i fag som naturfag, samfunnsfag, KRLE, norsk og kunst og håndverk kan forbruk, ressursbruk og etikk kobles sammen på tvers av faggrenser.

På denne måten ble tematikken ikke bare en samtale om klær, men en reell inngang til å forstå hvordan enkeltmenneskers valg har betydning i et større samfunns- og klimaperspektiv.

Fra kunnskap til handling - klesbyttedager i skolen

Samtidig som bevissthet og refleksjon er avgjørende, er handling helt nødvendig for å skape endring. En konkret og motiverende måte å sette bærekraft på agendaen i skolen er å arrangere klesbyttedager. Dette gir elevene en praktisk erfaring med gjenbruk og sirkulær økonomi, samtidig som de får oppleve verdien av å samarbeide om en felles aktivitet.

For å støtte skolene i arbeidet har vi i Grønt Flagg utviklet ressurser og en egen sjekkliste som gjør det enkelt å involvere elevene i planlegging og gjennomføring. Dermed blir klesbyttedagen både et læringsprosjekt og en sosial arena som fremmer fellesskap, kreativitet og miljøbevissthet.