Lager podcast i klasserommet med bærekraftig utvikling som tema

Kringsjå skole i Kristiansand har brukt podcast som format med stor suksess. - Podcast er et spennende format også i skolesammenheng, sier lærer for 4.trinn Karsten Tønnessen.

4.trinn podcast.png

Da Kringsjå skole jobbet med plastprosjektet «Et hav av muligheter» høsten 2020 ønsket de å ende opp med et sluttprodukt som kunne vises til andre og som de selv ville ha glede av. Podcast var her et godt valg. I følge Karsten er det mange gode fordeler ved å lage podcast sammen med en klasse.

-          For det første fungerer det godt som en oppsummering av et tema vi har jobbet med. Det er selvfølgelig veldig motiverende at alle i klassen kan ta del i noe felles slik som vi gjorde, men en kan også fordele grupper å lage flere podcasts som presenteres for hverandre.

 Podcast er et spennende format også i skolesammenheng

 Det er mye god læring i å høre seg selv snakke/lese høyt. Muntlighet står selvfølgelig sentralt i slikt arbeid, men alt innhold må jo også skrives, rettes og øves inn i forkant. I noen av podcastepisodene var også deler av innholdet på engelsk.

podcast fee krigsjå skole.jpg

 Når det kommer til valg av tema for en podcast er mulighetene mange. En kan lage en kort podcast om løvetann eller en times podcast om søppelsortering. Her er det få begrensninger.

Arbeidet med podcast kan også enkelt tilpasses de ulike klassetrinn med justeringer som f.eks. lengde på podcasten, innhold, bruk av lydeffekter etc. og hvor vidt elevene selv skal ta seg av det tekniske.

Når en først er i mål med podcasten kommer den gode følelsen av å ha skapt noe felles som kan vises til andre eller brukes selv som repetisjon av temaet. Det er også fullt mulig å dra inn arbeid med grafisk design for å lage et bilde til podcasten. Kringsjå skole brukte canva.com som er brukervennlig og har mange gratis-funksjoner.

Her kan du høre podcast om plast i havet fra Kringsjå skole: https://soundcloud.com/karsten-tonnessen/podcast-et-hav-av-muligheter

 - Jeg ser frem til å høre på podcaster fra norske klasserom, sier Karsten Tønnessen ved Kringsjå Skole.