På Naturfagkonferansen 2025 ble det tydelig understreket at barnehage og skole har en sentral rolle i å utvikle handlingskompetente barn og unge. Dette innebærer å styrke barn og unges evne til å handle ansvarlig, reflektert og etisk i møte med samfunnsutfordringer.
For å skape handlingskompetanse må utdanningsinstitusjonene legge til rette for konkrete handlinger. Gjennom tverrfaglige prosjekter, medvirkning, bærekraftige initiativer og inkluderende læringsmiljøer får barn og unge muligheten til å delta aktivt og utvikle de ferdigheter som samarbeid, empati og kritisk tenkning.
I både barnehage og skole kan barn og unge utvikle handlingskompetanse gjennom en kombinasjon av daglige handlinger og mer langsiktige prosjekter. Det kan være alt fra å sortere avfall, stelle planter eller ta vare på dyr, til å utforske naturen i nærmiljøet, dyrke en hage eller fordype seg i et tema over tid. Når barn og elever får delta aktivt i både små og store handlinger som gir mening i hverdagen, skapes forståelse, engasjement og opplevelse av mestring. Slik legges grunnlaget for ansvarlighet, nysgjerrighet og varig handlingskraft.
Konferansen refererte også til Stortingsmelding 34 “En mer praktisk skole - Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.–10. trinn”, som fremhever viktigheten av praktiske læringsformer og tiltak som fremmer motivasjon og trivsel. Meldingen understreker at skolen bør tilby mer praktiske aktiviteter som gir elevene mulighet til å lære gjennom handling.
Barnehage og skole skal derfor ikke bare formidle kunnskap, men også aktivt legge til rette for konkrete handlinger. Gjennom bevisst pedagogisk arbeid kan vi ruste barn og unge til å møte fremtidens utfordringer med ansvar, innsikt og handlekraft. Husk at det finnes mange ressurser i nærmiljøet. Mennesker, steder og organisasjoner som gjerne bidrar til gode prosjekter. Få aktiviteter og prosjekter inn i planene, tør å starte, og ikke tenk at alt må være stort for å ha betydning. Små skritt teller også. Senk kravene, skap rom for engasjement og la barna og elevene være medskapere av både prosess og resultat.
