Prosjektnavn: Enhancing Climate Awareness and Sustainability Education through Eco-Schools Network Collaboration
Finansieringskilde: Støtte fra bilaterale samarbeidsfond under EØS-midlene og de norske finansieringsmekanismene (Prosjektnr. 11.1-12/24/433-1)
Prosjekt-ID: NPHZ-2024/10120
Prosjektperiode: 1. oktober 2024 – 30. april 2025
Budsjett: €146 478
Hovedpartner: Senter for miljøundervisning i Tartu (Estland, stiftelse)
Prosjektkoordinator: Gedy Matisen (gedy.matisen@tartuloodusmaja.ee, +372 56 466 887)
Samarbeidspartner: Stiftelsen FEE Norway (Norge, NGO, https://fee.no/)
Prosjektleder: Lene Jeanette Øverby Haakonsen (ljh@fee.no, +47 907 533 55)
Prosjektsammendrag:
Målet med prosjektet er å styrke partnerskapet, samarbeidet og kapasiteten til skoler og barnehager som er med i Grønt Flagg-programmet i Estland og Norge, sammen med de som koordinerer programmet i hvert land. Dette skal bidra til å takle klimaendringer gjennom utdanningskampanjer, samarbeid og deling av bærekraftige løsninger. Prosjektet vil også hjelpe elever og lærere til å føle mer mening og tilhørighet i arbeidet de gjør.
Mål for prosjektet:
Øke klimakompetansen blant lærere og elever i Estland og Norge ved å styrke integrering av bærekraft og klimaundervisning i skolenes drift, undervisning og SFO.
Fremme bærekraftige praksiser i skoler og barnehager gjennom Eco-Schools-nettverket, med fokus på å redusere klimagassutslipp, redusere digitalt avfall og bevare naturmangfoldet.
Styrke samarbeidet på tvers av landegrensene mellom Eco-Schools-programmene i Estland og Norge, med mål om å dele bærekraftige løsninger, ideer og undervisningsmateriell.
Øke samfunnsengasjementet ved å involvere barn, ungdom og lokalsamfunn i miljøaktiviteter, spesielt gjennom kampanjer rettet mot digital opprydding og som støtter opp om pollinerende insekter.
Ønskede resultater:
Styrket bærekraftsundervisning, der lærere og elever i de deltakende skolene og barnehagene får mer kunnskap og blir mer bevisste på klimaendringer, bærekraft og biologisk mangfold.
Innføring av bærekraftige praksiser i skoler og barnehager i begge land, med aktiviteter som digital opprydding og tiltak for å støtte ville, pollinerende insekter.
Vellykket gjennomføring av kampanjen “Digital ryddeuke” i Norge for første gang, med videreutvikling i Estland, som øker bevisstheten om det digitale avfallet og fremmer ansvarlige digitale vaner.
Styrket opplæring for lærere i å integrere bærekraft i undervisningen i både Estland og Norge.
Styrking av nettverk på tvers av landegrensene gjennom etablering av langsiktige partnerskap og samarbeid mellom estiske og norske utdanningsinstitusjoner, som fremmer kontinuerlig samarbeid om miljøundervisning.
Konkrete resultater:
Prosjektledelse med et godt koordinert team i både Estland og Norge, med klare roller, tidsfrister og kommunikasjonskanaler.
Oppstartsmøte og workshop i Oslo, inkludert opplæring om kampanjen “Digital ryddeuke”, med deltakelse fra viktige aktører fra begge land.
Utvikle og distribuere undervisningsmateriell, som videoer, veiledninger og markedsføringsinnhold for kampanjene “Digital ryddeuke” og “Ut å telle insekter”.
Gjennomføre kampanjen “Digital ryddeuke” i både Norge og Estland, med deltakelse fra elever og lærere for å redusere digitalt avfall.
Utvikle kampanjen “Ut å telle insekter” for estiske skoler, med undervisningsmateriell, lærerressurser og startpakker for de skolene som deltar.
Studietur til Trondheim for estiske lærere for å lære hvordan man best kan integrere bærekraft i undervisningen på skolen.
Organisere kommunikasjons- og formidlingsaktiviteter, som nasjonale konferanser, familiedager for lokalsamfunn og internasjonale presentasjoner for å dele prosjektresultatene og de beste erfaringene.
Indirekte støtte gitt gjennom tildeling av ressurser til nødvendige driftskostnader for å sikre jevn prosjektgjennomføring og bærekraft.