Styrke klimabevisstheten og utdanning for bærekraftig utvikling gjennom samarbeid

Prosjektnavn: Enhancing Climate Awareness and Sustainability Education through Eco-Schools Network Collaboration
Finansieringskilde: Støtte fra bilaterale samarbeidsfond under EØS-midlene og de norske finansieringsmekanismene (Prosjektnr. 11.1-12/24/433-1)

Prosjekt-ID: NPHZ-2024/10120
Prosjektperiode: 1. oktober 2024 – 30. april 2025
Budsjett: €146 478
Hovedpartner: Senter for miljøundervisning i Tartu (Estland, stiftelse)
Prosjektkoordinator: Gedy Matisen (gedy.matisen@tartuloodusmaja.ee, +372 56 466 887)
Samarbeidspartner: Stiftelsen FEE Norway (Norge, NGO, https://fee.no/)
Prosjektleder: Lene Jeanette Øverby Haakonsen (ljh@fee.no, +47 907 533 55)

Prosjektsammendrag:

Målet med prosjektet er å styrke partnerskapet, samarbeidet og kapasiteten til skoler og barnehager som er med i Grønt Flagg-programmet i Estland og Norge, sammen med de som koordinerer programmet i hvert land. Dette skal bidra til å takle klimaendringer gjennom utdanningskampanjer, samarbeid og deling av bærekraftige løsninger. Prosjektet vil også hjelpe elever og lærere til å føle mer mening og tilhørighet i arbeidet de gjør.

Mål for prosjektet:

  • Øke klimakompetansen blant lærere og elever i Estland og Norge ved å styrke integrering av bærekraft og klimaundervisning i skolenes drift, undervisning og SFO.

  • Fremme bærekraftige praksiser i skoler og barnehager gjennom Eco-Schools-nettverket, med fokus på å redusere klimagassutslipp, redusere digitalt avfall og bevare naturmangfoldet.

  • Styrke samarbeidet på tvers av landegrensene mellom Eco-Schools-programmene i Estland og Norge, med mål om å dele bærekraftige løsninger, ideer og undervisningsmateriell.

  • Øke samfunnsengasjementet ved å involvere barn, ungdom og lokalsamfunn i miljøaktiviteter, spesielt gjennom kampanjer rettet mot digital opprydding og som støtter opp om pollinerende insekter.

Ønskede resultater:

  • Styrket bærekraftsundervisning, der lærere og elever i de deltakende skolene og barnehagene får mer kunnskap og blir mer bevisste på klimaendringer, bærekraft og biologisk mangfold.

  • Innføring av bærekraftige praksiser i skoler og barnehager i begge land, med aktiviteter som digital opprydding og tiltak for å støtte ville, pollinerende insekter.

  • Vellykket gjennomføring av kampanjen “Digital ryddeuke” i Norge for første gang, med videreutvikling i Estland, som øker bevisstheten om det digitale avfallet og fremmer ansvarlige digitale vaner.

  • Styrket opplæring for lærere i å integrere bærekraft i undervisningen i både Estland og Norge.

  • Styrking av nettverk på tvers av landegrensene gjennom etablering av langsiktige partnerskap og samarbeid mellom estiske og norske utdanningsinstitusjoner, som fremmer kontinuerlig samarbeid om miljøundervisning.

Konkrete resultater:

  • Prosjektledelse med et godt koordinert team i både Estland og Norge, med klare roller, tidsfrister og kommunikasjonskanaler.

  • Oppstartsmøte og workshop i Oslo, inkludert opplæring om kampanjen “Digital ryddeuke”, med deltakelse fra viktige aktører fra begge land.

  • Utvikle og distribuere undervisningsmateriell, som videoer, veiledninger og markedsføringsinnhold for kampanjene “Digital ryddeuke” og “Ut å telle insekter”.

  • Gjennomføre kampanjen “Digital ryddeuke” i både Norge og Estland, med deltakelse fra elever og lærere for å redusere digitalt avfall.

  • Utvikle kampanjen “Ut å telle insekter” for estiske skoler, med undervisningsmateriell, lærerressurser og startpakker for de skolene som deltar.

  • Studietur til Trondheim for estiske lærere for å lære hvordan man best kan integrere bærekraft i undervisningen på skolen.

  • Organisere kommunikasjons- og formidlingsaktiviteter, som nasjonale konferanser, familiedager for lokalsamfunn og internasjonale presentasjoner for å dele prosjektresultatene og de beste erfaringene.

  • Indirekte støtte gitt gjennom tildeling av ressurser til nødvendige driftskostnader for å sikre jevn prosjektgjennomføring og bærekraft.