Hvordan jobbe helhetlig med bærekraft i barnehagen?

Mange forbinder bærekraft med natur og miljø, men det er mye mer enn det. FNs bærekraftsmål omhandler tre dimensjoner av bærekraft; økonomi, klima/miljø og sosiale forhold. Selv om Grønt Flagg assosieres mest med natur, klima og miljø, så er vi opptatt av helheten av bærekraft og ønsker å bidra til at flere ser sammenhenger mellom klima/miljø, økonomi og det sosiale.

 Vi har snakket med en Nardosletta barnehager i Trondheim som sier at arbeidet med bærekraft har endret seg og at de nå er bevisst på alle tre områder av bærekraft.

-         I begynnelsen handlet det mest om natur og verdisyn rundt det fysiske miljøet, men nå handler det like mye om det relasjonelle og synet på menneskene rundt oss, og hvordan det kan gjøre at jorda blir et bedre sted for flere enn det er i dag. Vi har for tiden startet arbeidet med å fordype oss i en mer helhetlig tenkemåte når det kommer til sosial bærekraft, og ser på blant annet hva vi som enhet kan bidra med for å øke livskvalitet og skape mindre ulikheter for familier og barn. Vi ser på dette som like viktige elementer å jobbe med når det kommer til bærekraft, som dette med sunt kosthold, ta vare på naturen og sortering av søppel, sier barnehagelærer Julie Otnæs.

Nardosletta barnehager skal legge grunnlaget for barnas evne til å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet.

-       Ved å f.eks se på arbeidet med FN dagen (der vi har brukt FORUT materiell), vil vi legge vekt på forebygging av mobbing og krenkelser som en del av dette arbeidet, og vi har en handlingsplan for psykososialt miljø som er implementert i vårt arbeid daglig. Det er tett sammenheng mellom dette og solidaritetsarbeid og vi må skape nysgjerrighet rundt kulturer, deres natur, levesett og ressurser i stedet for å sammenligne oss, der vi liksom lever “rett”, sier Otnæs.

Refleksjon er det viktigste verktøyet i arbeidet vårt sier barnehagelæreren.

- Vi skal løfte praksisfortellinger som skal gi økt kunnskap og inspirasjon til nye tema og opplevelser som omhandler sammenhenger i naturen, om det store kretsløpet og hva som skjer når vi forstyrrer naturens orden. Det å skape gode samtaler med barn er noe vi stadig jobber for å bli bedre på, sier Julie Otnæs ved Nardosletta barnehager i Trondheim.