Grønt Flagg-arbeidet åpner for fantastiske muligheter til å skape engasjement for miljø og bærekraft gjennom hele skoledagen, ikke bare i klasserommet, men også på SFO og AKS. Når skole og SFO samarbeider tett, blir miljø- og naturglede en naturlig del av barnas skolehverdag.
SFO - en verdifull læringsarena som utfyller skolen
I tråd med Rammeplan for SFO, er SFO en arena for lek, trivsel og utvikling, samtidig som den støtter opp om barnas læring og personlige vekst. Dette gjør SFO til en viktig forlengelse av skolens Grønt Flagg-arbeid og utdanning for bærekraftig utvikling.
Det som ikke alltid får plass i skoletimene, har SFO mulighet til å bygge videre på gjennom lekbaserte og praktiske læringsaktiviteter. SFO kan tilby fleksible, lærerike og morsomme aktiviteter som styrker det elevene lærer i undervisningstimene, og samtidig skaper nye opplevelser og forståelser.
En helskoletilnærming gir større gjennomslag
Når lærere og SFO-ansatte samarbeider om miljøarbeidet, kan de sammen legge til rette for en helhetlig læringsopplevelse som varer utover skoletimene. For eksempel kan elevene lære om pollinerende insekter i naturfag, mens SFO i etterkant kan organisere aktiviteter ute hvor barna teller og observerer insekter i nærmiljøet. Slik knyttes teori og praksis sammen på en levende og engasjerende måte, samtidig som barna får mer tid til å utforske og forstå temaet i eget tempo.
SFO og Rammeplanen
Rammeplan for SFO legger stor vekt på utendørs lek, barns medvirkning og bærekraft. SFO skal gi barna muligheter til å oppleve naturen, utforske og leke ute, samtidig som barna får være med å bestemme hvilke aktiviteter som gjennomføres. Grønt Flagg-arbeidet er en naturlig del av dette, hvor miljøbevissthet og respekt for naturen blir en integrert del av barnas lek og læring.
Praktiske muligheter for SFO i Grønt Flagg-arbeidet
Naturutforskning: Ta barna med på turer i nærområdet, slik at de får bruke sansene og oppleve naturen på nært hold. Gjennom opplevelser i nærmiljøet kan barna lære om planter, dyr og insekter. En skolehage kan også være en fin arena der barna får følge utviklingen i naturen gjennom året, observere pollinerende insekter, plante egne grønnsaker og bli kjent med samspillet i økosystemet. Slik lærer barna både å undre seg over naturen og å ta vare på den.
Læringsstøttende aktiviteter: Etter at et tema er tatt opp i klasserommet, kan SFO tilby aktiviteter som utdyper og bygger videre på det barna har lært.
Gjenbruk og kreativitet: SFO kan lage verksteder der barna lager ting av gjenbruksmaterialer, eller jobbe med sortering og resirkulering på en praktisk og morsom måte. Barna kan for eksempel lage egne leker, kunstverk eller bruksgjenstander av det andre ville kastet. Et gjenbruksmarked er også en flott aktivitet, der barna kan bytte, gi bort eller selge ting de ikke lenger bruker. Dette gir både miljøbevissthet og stolthet over egne bidrag, samtidig som det skaper fellesskap og glede.
Sesong- og ferieaktiviteter: SFO kan utnytte ferietiden og årstidene til å gjennomføre naturbaserte prosjekter som gir dypere forståelse for bærekraft.
SFO som en naturlig del av Grønt Flagg
Samarbeidet mellom skole og SFO gir barn en helhetlig læringsarena hvor kunnskap og engasjement for bærekraftig utvikling får vokse gjennom både lek og undervisning. Når SFO får rom til å bygge videre på det barna lærer i skolen, skapes gode sammenhenger, mer tid til utforsking og meningsfulle erfaringer. Se gjerne på hvordan SFO kan involveres enda mer i miljøarbeidet. Både som en viktig del av helhetstenkningen og som en arena for læringsstøttende, praktiske aktiviteter som gir barna rom til å utforske og oppleve bærekraft i praksis.