Bærekraftig mat og matsvinn: Inspirerende kurs for lærere i Vefsn kommune

Rådgiver og kursholder Vigdis Solberg fra Grønn Barneby i Trondheim har vært på oppdrag for Grønt Flagg i Vefsn kommune. Gjennom kurs om bærekraftig mat og matsvinn har hun delt kunnskap, konkrete verktøy og erfaringer til bruk i barnehager og skoler. Det ble også satt fokus på miljøråd og samarbeid som et viktig verktøy i arbeidet mot målet om en helskoletilnærming til bærekraft.

Praktisk læring som inspirerer

Kurset, som ble holdt for lærere fra både skoler og barnehager, ble svært godt mottatt av deltakerne. Med en kombinasjon av teori, praktiske oppgaver og samarbeid, ga kurset inspirasjon til hvordan temaet bærekraftig mat og matsvinn kan integreres i undervisningen og i hverdagen. Flere deltakere satte stor pris på de konkrete tipsene de fikk:

“Veldig fengende, likte ekstra godt at det var litt praktisk også. Masse inspirasjon å ta med tilbake til trinnet”!

“Bra kurs, bra at det var praktiske oppgaver og veldig interessant. Fikk mange gode tips og synes det var bra med samarbeidsoppgaver. Likte også vinklingen på hva bærekraftig mat er”.

Miljøråd som nøkkel til elevmedvirkning

I løpet av uken fikk skolene også informasjon om hva, hvorfor og hvordan jobbe med et miljøråd. Vigdis delte inspirerende eksempler fra Trondheim kommune, som etter 21 års erfaring med Grønt Flagg, har oppnådd gode resultater med miljørådsarbeid. Gjennom et miljøråd blir elevenes stemme hørt, de får muligheten til å løse reelle problemstillinger på sin skole og i sitt nærmiljø og de opplever medansvar og eierskap til bærekraftsarbeidet. Et velfungerende miljøråd sikrer reell elevmedvirkning i spørsmål knyttet til bærekraftig utvikling, demokrati, medborgerskap, folkehelse og livsmestring. Gjennom å engasjere elever i virkelige problemstillinger og styrke deres eierskap til prosjektene, både på skolen og i nærmiljøet, bidrar arbeidet med miljøråd ikke bare til elevmedvirkning, men også til en helskoletilnærming til bærekraft. Grønt Flagg har utviklet en miljørådsveileder som du kan laste ned her.

I tillegg la Vigdis vekt på skolens rolle som en del av et større nettverk der samarbeid mellom skoler, barnehager og aktører som landbruksskoler og lokalsamfunn styrker innsatsen for en grønnere fremtid. Når slike partnerskap etableres, åpnes det for nye måter å engasjere og utdanne elevene på som strekker seg utover klasserommets fire vegger.

Vigdis Solberg var svært imponert over det store engasjementet i Vefsn:

“Det er inspirerende å se hvordan lærere og ansatte brenner for temaet bærekraft og ønsker å gjøre en forskjell.”

En stor takk til Alcoa Foundation, som gjør dette Grønt Flagg-prosjektet mulig.

 
 
 

Eco-Schools 30 år

Grønt Flagg, kjent internasjonalt som Eco-Schools, er en global miljøsertifiseringsordning og et pedagogisk verktøy. Ordningen har hatt stor betydning for utdanning for bærekraftig utvikling. Programmet ble etablert i 1994 av Foundation for Environmental Education (FEE) i Europa, og har siden da vokst til å bli et viktig pedagogisk verktøy og globalt nettverk som engasjerer barn og unge over hele verden i arbeidet med klima og miljø.

Historien bak Eco-Schools

Ideen bak Eco-schools/Grønt Flagg ble født ut av et behov etter FNs miljø- og utviklingskonferanse i Rio de Janeiro i 1992. I en tid der miljøutfordringer som klimaendringer, avfallshåndtering og tap av biologisk mangfold ble stadig mer presserende, ønsket FEE å skape et rammeverk for å støtte skoler i deres arbeid for en mer bærekraftig fremtid.

Programmet har røtter i Europa, men har siden spredt seg globalt. Det startet med et enkelt mål: å gi lærere, barn og unge verktøyene de trenger for å ta ansvar for miljøet og bidra til en mer bærekraftig utvikling.

Hvordan jobbe med Grønt Flagg

Grønt Flagg-programmet gir alle typer skoler og barnehager en strukturert tilnærming til klima- og miljøarbeid, samt støtte til bærekraftsundervisning i tråd med rammeplanen for barnehager og LK20. For å bli sertifisert som en Grønt Flagg skole eller barnehage, må syv kriterier oppfylles. Dette kan du lese mer om her.  

Veksten av Eco-Schools

Siden oppstarten i 1994 har Grønt Flagg-programmet vokst betydelig. I dag deltar over 50 000 skoler og barnehager fra 101 land, og programmet fortsetter å vokse.

I tillegg til å fremme miljøbevissthet, gir Grønt Flagg-programmet en plattform for elever til å utvikle viktige livsferdigheter som samarbeid, problemløsning og kritisk tenkning. Gjennom praktiske prosjekter lærer elevene ikke bare om miljø, men også om samfunnsengasjement og ansvar.

Her kan du se flere historiske høydepunkter.

FEE International har blant annet samarbeid med UNESCO og Eco-Schools modellen er ofte den foretrukne sertifiseringsordningen for skoler og barnehager på grunn av den pedagogiske tilnærmingen.

Grønt Flagg i Norge

Grønt Flagg ble etablert i Norge i 1998 og i 1999 fikk de første skoler og barnehager det grønne flagget. Siden den gang har mange kommuner vedtatt at sine skoler og barnehager skal sertifiseres gjennom Grønt Flagg.  I dag er om lag 900 skoler og barnehager i Norge sertifisert eller på vei til å bli Grønt Flagg-sertifisert. Gjennom ulike aktiviteter som blant annet rydding av strender, planting av trær, gjenbruk og resirkulering, opplever elevene viktigheten av bærekraft i praksis. Dette er viktig holdningsskapende arbeid og bidrar til handlingskompetanse hos både lærere, elever og deres foresatte.

Mer enn en miljøsertifiseringsordning

Grønt Flagg er mer enn bare en miljøsertifiseringsordning, det er et pedagogisk verktøy som involverer elever, lærere og lokalsamfunn over hele verden. Siden 1994 har programmet inspirert generasjoner til å ta ansvar for miljøet og arbeide mot en bærekraftig fremtid. Med økende bevissthet om globale miljøutfordringer, er Grønt Flagg viktigere enn noen gang. Det gir oss håp og viser at vi alle kan gjøre en forskjell.

For mer informasjon om Grønt Flagg/Eco-Schools globalt, klikk her

Engasjerende foredrag om klær, forbruk og klima for ungdommer

Solvang ungdomsskole i Asker hadde nylig besøk av Hauk Are Fjeld og Julie Malene Fusdahl, forfattere av den inspirerende boken “En klimabok du orker å lese”. Lærere og elever ved 8. trinn ble engasjert i samtalen om klær, forbruk og klimaendringer.

Fokus på Klær og Klima

Hauk Are Fjeld og Julie Fusdahl

Hauk og Julie ledet et spennende foredrag og hadde dialog med elevene rundt flere viktige spørsmål:

Hvorfor er det høye klesforbruket et problem?
Elevene fikk innsikt i hvordan vårt overforbruk av klær påvirker miljøet negativt. Fra ressurser som vann og energi som kreves for produksjon, til avfall og forurensning fra tekstilproduksjon og transport over lange avstander, ble det klart at vi må tenke mer kritisk rundt våre klesvaner.

Hva er forskjellen på fast fashion og ultra fast fashion?
Forfatterne forklarte forskjellene mellom fast fashion, som fokuserer på rimelige og raskt skiftende motetrender, og ultra fast fashion, som tar denne praksisen et skritt videre med enda raskere produksjon og distribusjon. Elevene ble oppfordret til å tenke kritisk rundt hvilke merker de velger å støtte, samt nettbutikker de handler fra.

Engasjerte elever

Hvor mye av verdens klimagassutslipp kommer fra klær?
Det ble presentert tall som viste den betydelige andelen klimagassutslipp som kommer fra tekstilindustrien, noe som satte de unges forbruk i perspektiv. Å ta ansvar for egne valg og forbruk ble løftet frem.

Hvordan bidrar sosiale medier til klespress og økt klesforbruk?

Elevene selv fortalte om klespress og ønske om å ha kule klær. Julie og Hauk bidro med kunnskap om hvordan influensere bidrar til økt klesforbruk og at dette er kanaler som ultra-fast fashion bruker helt bevisst for å selge mer klær til unge.

Hva kan vi gjøre for å redusere forbruket?
Julie og Hauk delte konkrete tips og tiltak elevene kan ta for å redusere sitt klesforbruk. Elevene fikk reflektere over tiltak som å kjøpe brukt, reparere klær, og velge kvalitet fremfor kvantitet, samt bytte klesplagg med venner eller ved å arrangere en klesbyttedag.

Klesbyttedag

Klesbyttedag

Som en del av engasjementet rundt klesforbruk, arrangerte 8. trinn en klesbyttedag 26. september. Elevene leverte inn klær dagen før, anonymt, og fikk én bong per plagg. Dette forhindret eventuelle ubehag knyttet til hvem som hadde levert inn hvilke klær. På selve dagen ble omtrent halvparten av de innleverte klærne byttet bort.

Selv om noen klær var for små for elevene selv, ble disse byttet til småsøsken, og det var stor glede over å finne nye skatter blant de brukte plaggene. Elever med valgfagene design og redesign, samt produksjon for varer og tjenester, sto for rigging, administrering av byttene og rydding etterpå. De gjenværende klærne skal doneres til UFF eller selges på loppemarked.

Sitater fra elevene. 

En klesbyttedag er en god anledning til å starte samtalen om overforbruk, bærekraft og klima. Er din skole interessert i å arrangere en klesbyttedag eller har dere lyst til å starte et større tverrfaglig prosjekt om temaet? Finn ressurser her.

Takk til Støttespillere

Vi ønsker å takke Sparebankstiftelsen DNB for deres støtte til dette viktige prosjektet, samt de engasjerte ungdommene og lærerne ved Solvang ungdomsskole. Grønt Flagg ser frem til å besøke flere ungdomsskoler i høst og vinter sammen med Hauk og Julie, for å fortsette arbeidet med å øke bevisstheten rundt klima og bærekraftig klesforbruk blant ungdommer.

 
 
 

Ramberg skole: Første skole i Moss som oppnår Grønt Flagg-sertifisering

Onsdag 21. august ble en merkedag for Ramberg skole, som nå stolt kan heise det grønne flagget som bevis på sitt engasjement med utdanning for bærekraftig utvikling. Ramberg skole er den første skolen i Moss som oppnår Grønt Flagg-sertifisering, og det siste året har hele skolen jobbet målrettet for å oppnå denne anerkjennelsen.

Det måtte selvfølgelig feires. Hele skolen samlet seg i gymsalen for å markere den store dagen. Med ordfører Simen Nord til stede for å overrekke flagget, og inspirerende taler fra miljørådet, ordfører og Grønt Flagg, ble det hele en minneverdig seremoni.

Miljørådets Sentrale Rolle i Bærekraftsarbeidet

Ramberg skole har et sterkt fokus på bærekraftig utvikling, der de aktivt involverer både elever og ansatte i ulike miljøprosjekter som er tett knyttet opp mot både overordnet del og mål i læreplanen.

Skolens miljøråd, som består av representanter fra hvert trinn, spiller en nøkkelrolle i dette arbeidet. Elevene har blant annet hatt ansvar for å overvåke avfallshåndteringen på skolen, sortere søppel, og sørge for at yoghurt- og melkekartonger blir skyllet og brettet for resirkulering. Emma og Sindre fra 6. klasse, som er aktive i miljørådet, forklarer: "Vi har sjekket søpla på lærerrommet, ryddet i søppelskuret og jobbet med å skylle og brette kartonger." Miljørådet har også ledet an i planleggingen av tiltak for å forbedre skolens bærekraftige valg, med særlig fokus på viktigheten av å redusere avfall, resirkulere, og gjenbruke materialer. I tillegg til innsatsen på skolen har elevenes arbeid også hatt en positiv innvirkning hjemme.

Inspirasjon for andre skoler

Lærer Ida-Karine Stokkenes, som har ledet arbeidet med Grønt Flagg, er svært stolt av innsatsen til skolens elever. "Det mest imponerende er at det ikke var noen forskjell på en første- eller sjuendeklassing. De har også vært flinke til å ta det med videre ut i klassene," sier hun. Stokkenes forteller at arbeidet med Grønt Flagg startet ved en tilfeldighet da skolen ønsket å markere Grønn Superuke, og etter å ha undersøkt mulighetene, besluttet de å gå for sertifiseringen.

Veien videre

Nå som Ramberg skole har oppnådd Grønt Flagg-sertifisering, fortsetter arbeidet med bærekraftig utvikling. Miljørådet planlegger blant annet klesbyttedager i samarbeid med FAU. For elevene i miljørådet er det en stor opplevelse å se innsatsen krones med heising av flagget i skolegården: "Vi har jobbet veldig hardt for dette. At flagget blir heist i flaggstanga blir veldig fint," sier de.

Som den første skolen i Moss til å motta Grønt Flagg-sertifisering, håper vi at Ramberg skole og deres innsats kan inspirere andre skoler i området. Ramberg skole har vist at målrettet innsats og engasjement kan gjøre en forskjell, og nå går de foran som et eksempel på hvordan skoler kan jobbe aktivt med holdningsskapende arbeid og handlingskompetanse. Vi gratulerer Ramberg skole med Grønt Flagg og ser frem til å følge deres videre reise mot en mer bærekraftig fremtid!

Saken ble først omtalt i Moss avis.

Nye kostholdsråd for god helse

De nye kostholdsrådene er nå lansert og de er tydelige på at vi må spise mer plantebasert og mindre kjøtt. Hva vi spiser er viktig for helsen og kroppens utvikling, men det er også viktig for kloden vår!


I Grønt Flagg har vi vært i forkant av de nye rådene og fått laget 10 sunne, fargerike og klimavennlige oppskrifter for barnehager (og skoler).

Dette ble gjort i samarbeid med vegetarentusiast Hanne-Lene Dahlgren som gikk grundig til verks ved å involvere flere barnehager, ernæringsrådgiver fra Norlandia og Kidsa barnehagene og ikke minst målgruppen selv; barnehagebarn som har testet rettene.

Dahlgren har vunnet flere priser som en viktig formidler innen bærekraft og hun har samarbeidet med flere barnehager i dette prosjektet med hensikt å lage de beste oppskriftene for barn. Og barna har selvsagt testet rettene som har fått gøyale navn som monsterpannekaker, styrkegryte eller hva med litt ventegrønnsaker?

Her finner dere oppskrifter.

Les mer om klimavennlig mat i barnehagen, inkludert en presentasjon om mat og klima.

Delta på webinar om miljøråd

Er du lærer, skoleleder, eller engasjert i skolens miljøarbeid? Ønsker du å involvere elevene i miljøarbeidet på skolen og gjøre en forskjell når det kommer til utdanning for bærekraftig utvikling? Da er vårt kommende webinar noe for deg.

Webinaret tar deg gjennom alt du trenger å vite for å etablere og videreutvikle et miljøråd på din skole. Vi dekker:

  • Oppstart: Hvordan etablere et miljøråd og komme i gang.

  • Videre arbeid: Utvikling og opprettholdelse av miljørådet for å sikre varig påvirkning.

  • Elevmedvirkning: Måter å engasjere elever i beslutningsprosesser, gi dem ansvar og eierskap over miljøtiltakene, samt sikre at deres stemmer blir hørt.

Ved å delta får du nyttige verktøy og ressurser som støtter din skole i arbeidet med miljøråd og Grønt Flagg, samtidig som du lærer hvordan du kan praktisere elevdemokrati og engasjere elever i meningsfylt miljøarbeid.

Praktisk informasjon

Webinaret er utviklet med støtte fra Alcoa Foundation.

 
 
 

Elevdemokrati i praksis

Gjennom en spennende tre ukers temaperiode med bærekraft i fokus, viste Drøbak Montessori ungdomsskole hvordan elevdemokrati kan styrke læring, engasjement og handling.

En kreativ og variert temaperiode

Temaperioden startet med kickoff der elevene ble introdusert for bærekraftstemaet. Elevene ble delt i grupper og fikk oppdrag knyttet til bærekraft og bruk av klimapris-premien fra Utdanningsforbundet. Drøbak Montessori ungdomsskole er en av to Grønt Flagg skoler som vant Utdanningsforbundets klimapris 2023. Oppdragene krevde at elevene vurderte sosiale, økonomiske og miljømessige aspekter i sine forslag. I tillegg til oppdragene hadde elevene en aktivitetsdag i skolens nærområde, hvor de deltok i sportsaktiviteter som padel, volleyball og frisbeegolf.

Engasjerende elevmedvirkning

Etter tre uker med dedikert arbeid, nådde temaperioden sitt høydepunkt 17. juni. Da tok elevene selv til scenen med inspirerende presentasjoner der de la frem en imponerende rekke forslag klimapris-premien kunne brukes på. Blant disse fantes ideer som klatrepark, utekjøkken, sykkelskur, regnvannsoppsamling, husdyrhold av geiter og utvidelse av kjøkkenhagen med frukttrær og bærbusker. Etter presentasjonene gikk tiendeklassingene i dybden på hvert forslag, vurderte deres gjennomførbarhet, nytteverdi og bærekraftaspekter grundig. Lærerne og rektor tok deretter med seg alle elevenes innspill til personalmøte. Dette initiativet er et strålende eksempel på elevdemokrati i praksis - unge stemmer kan drive endring og bærekraft i skolen.

Å se elevene våre ta ansvar og komme med så gjennomtenkte og innovative forslag har vært utrolig inspirerende. Dette prosjektet har virkelig vist hvor mye elevene kan bidra når de får muligheten til å påvirke sine omgivelser. Det er elevdemokrati i praksis, og vi ser hvor mye det motiverer dem.
— Lærer og Grønt Flagg kontakt ved Drøbak Montessori Ungdomsskole, Heidi Huseby

Til inspirasjon

Denne måten å involvere og inkludere elevenes stemme håper vi kan være til inspirasjon for flere skoler. Gjennom et miljøråd kan alle skoler dra nytte av å involvere elever mer aktivt i beslutningsprosesser. Ved å gjøre dette, vil skolene ikke bare fremme en følelse av eierskap og ansvar blant elevene, men også øke deres motivasjon og engasjement for læring og utvikling. Elevmedvirkning er et kraftig verktøy for å skape en bedre og mer bærekraftig skolehverdag for alle.

Les mer om miljøråd her.

Se webinar med begge vinnerne av Utdanningsforbundets Klimapris 2023 her.

Hvordan inkludere bærekraft i sommeravslutningen på skolen eller i barnehagen?

Det nærmer seg sommeravslutninger i skoler og barnehager og festligheter og arrangementer kan potensielt føre med seg mye unødvendig avfall, matsvinn og forsøpling. Men med god planlegging og god kommunikasjon så kan hensyn til miljø og klima bli ivaretatt. Med inspirasjon fra Grønt Flagg barnehager og skoler har vi forsøkt å samle noen av tipsene.

Dropp engangsprodukter

Hva med å be familiene ta med eget servise fremfor engangsservise? Ved å redusere avfallsmengden sparer du både tid og penger. 

Tenk over innkjøpene man gjør til et arrangement- trenger man dette eller er det andre måter å fremskaffe dette på? Dropp premier av typen engangsartikler /reklameartikler da dette ofte er kortsiktige produkter.

Unngå engangsartikler av plast ved arrangementer utendørs hvor det er fare for forsøpling.

Sørg for god avfallshåndtering og resirkulere så mye som mulig av det som brukes.

Sommeravslutninger inneholder ofte matservering og kan også bety mye matsvinn. Dette bør en ha god plan på slik at matsvinnet blir minst mulig.

 En bærekraftig festival i Trondheim

Da Sjølyst FUS barnehage i Trondheim arrangerte en festival i fjor så ble det viktig for dem å arrangere festivalen i tråd med deres Grønt Flagg sertifisering.

For Sjølyst FUS hadde de valgt Hakkebakkeskogen som tema for sin festival og lekemiljøene ble laget med naturmaterialer og gjenbruksmateriale. I grønnsakshagen fikk barna så frø i en melkekartong. De fikk ta det med seg hjem for å ta vare på frøet og se det spire. I tillegg kunne barna dekorere sitt eget handlett som familien kunne få med seg hjem.

Hvordan unngå de vanlige pølsene på sommerfesten?

Sjølyst FUS ønsket å servere et klimavennlig måltid på sin festival og fikk sponset fiskeburgere fra en lokal matprodusent. Både sunt og kortreist.

Prisen på inngang til festivalen lav slik at alle skulle ha mulighet til å komme å feire barnehagen sammen med oss. Som Sjølyst FUS barnehage selv sier ‘felles opplevelser kan føre til økt fellesskapsfølelse og følelse av tilhørighet. I dette tilfellet gjelder ikke det kun barna, men også familiene.’

Kle opp fremtiden: Nytt skoleprosjekt for bærekraftig klesforbruk

Foto: Nadderud videregående skole

Vi er glade for å dele nyheten om at vi har fått støtte fra Sparebankstiftelsen DNB til å videreutvikle prosjekt "Klesbyttedag for ungdomsskoler". Dette betyr at vi utvider og forbedrer ressursene våre med sikte på å fremme bevissthet om bærekraftig klesvalg blant norsk ungdom.

Hauk Are Fjeld og Julie Fusdahl

I denne runden har vi fått med Hauk Are Fjeld og Julie Fusdahl oss formidlerne bak "En klimabok du orker å lese". Disse ungdommene har spesialisert seg på å gjøre komplekse klima- og miljøspørsmål tilgjengelige og engasjerende for unge. Dere kjenner de kanskje som Klimapilotene. Deres erfaring med å formidle betydningen av et bærekraftig klesforbruk til denne unge målgruppen er av uvurderlig verdi for prosjektet.


Vi ønsker nå å gi elever på 8. - 10. trinn en helhetlig forståelse av bærekraftig forbruk gjennom temaet garderobe/klær. Dette vil inkludere besøk og foredrag fra de dyktige ungdomsformidlere Hauk og Julie. I tillegg vil vi utvikle undervisningsressurser for å gjennomføre en klesbyttedag på skolen, samt oppdaterer vår sjekkliste. Temaet og ressursene passer inn og kan integreres i flere fag, inkludert valgfag som "innsats for andre" og "redesign/design". Kanskje en klesbyttedag til og med kan bli en årlig tradisjon på din skole?

Prosjektet ble til etter inspirasjon av klimapsykolog Ragnhild Nilsen, som har påpekt den bekymringsfulle mangelen på kunnskap om bærekraftig klesforbruk blant elever og studenter. Vi har tro på at aktive handlinger, som for eksempel en klesbyttedag, kan stimulere til bærekraftige holdninger og handlingskompetanse for et bærekraftig forbruk.

Vi er klare til å gjøre dette prosjektet til virkelighet, og vi ser frem til å besøke kanskje din skole. Følg med i nyhetsbrev for å få med deg de nyeste oppdateringene.

Grønt Flagg leirskole

Foto: Sølvi Næss for Hitra-Frøya.no

Foto: Sølvi Næss for www.hitra-froya.no

Nylig kunne Line Brendberg og Knut Mauseth på Hitra leirskole-Skårøya heve det Grønne flagget med stolthet og engasjement. For dem handler omsorg for miljøet ikke bare om ord, men om handling. Med seg på feiringen hadde de med seg Miljøagentene fra Trondheim.

Foto: Sølvi Næss for www.hitra-froya.no

På Hitra leirskole-Skårøya delte Line erfaringer med barna og foreldrene som tilbrakte helgen der. Hun fremhevet viktigheten av å redusere matsvinn, samt oppmuntre elever til å spise opp all maten på tallerkenen. Dette er en del av en større bevisstgjøringsprosess for elevene, som på leirskolen blir oppmuntret til å tenke mer nøye gjennom sitt forbruk og avfallshåndtering.

På leirskolen har de også implementert tiltak for enklere og mer forståelig søppelsortering. Et av tiltakene er en vennlig konkurranse mellom skolene om å etterlate minst mulig søppel. Denne konkurransen har bidratt til å vekke konkurranselysten hos elevene som har vært på leirskolen, samtidig som de har blitt mer bevisste på miljøutfordringene.

Foto: Sølvi Næss for www.hitra-froya.no

Etter flaggheisingen ble det feiret med kake og saft, en anerkjennelse av innsatsen til både store og små på Hitra leirskole-Skårøya.

Ylva, Selma og Kaja, unge Miljøagenter, har lært mye om matsvinn på skolen og delte ivrige sine tanker. “De har jo vært kjempeflinke på leirskolen”, kommer det fra Ylva.

Videre har Miljøagentene vært på tur rundt leirskolen. De oppdaget en strand som er «fredet». På stranden får leirskoleelevene se hvor mye marint søppel som havner i våre farvann.

Foto: Sølvi Næss for www.hitra-froya.no

Disse unge miljøagentene har en tydelig forståelse av viktigheten av å handle for å ta vare på planeten vår. De har forstått at omsorg for miljøet ikke bare handler om deres egen generasjon, men om å sikre en bærekraftig fremtid for både mennesker og dyr. Og som de alle var enige om: Når man virkelig bryr seg om miljøet, må man ta handling.

Bli med ut å telle insekter

La Humla Suse og Grønt Flagg vil nå samarbeide om et supergrønt og surrende prosjekt og inviterer skoler og barnehager til folkeforskning.

Når vi skal gjøre tiltak for insekter og andre artsgrupper er det viktig å vite hvem som finnes hvor. Dette kan folkeforskning bidra med. På #GRØNNSUPERDAG 5.juni kan din barnehage eller din skole være med å telle insekter.

Har du noen gang hatt et insekt på hånden din og sett grundig på det?

Har du lagt merke til hvor mange ulike insekter det finnes? Hvilke insekter finnes der du er?

Humlebille. Foto: Monica Marcella Kjærstad

Når du ser på de små hodene, med antenner og merkelige munndeler, eller studerer de seks leddete tynne beina, ser vi at insekter er rare og annerledes fra andre dyr. Og hva er det egentlig de driver med?

Noen av insektene er nært knyttet til blomstene i naturen og er viktig både for blomsterplanter og for at vi skal få frukt, grønnsaker og dyrefôr. Når vi lærer navn på blomster, biller og bier, blir vi samtidig bedre kjent med naturen rundt oss. Slik får vi gode opplevelser og slik får vi lyst til å ta vare på det vi ser og kjenner. De ville pollinatorene trenger både omsorg og handling. I Norge er mange arter truet av utryddelse.

Skoler og barnehager inviteres med på folkeforskning

Bli med ut i enga, parken, blomsterkassene i gågaten eller i skogkanten og se hvem som er på jobb i blomstene. Barnehagebarn teller humler, mens skoleelever får bryne seg på litt flere artsgrupper.

Hvorfor folkeforskning for ville pollinerende insekter?

Norge har vedtatt en egen pollinatorstrategi og en tiltaksplan for ville pollinerende insekter. Punkt 1.5 i tiltaksplanen handler om å øke registreringer av insekter innenfor denne gruppen til Artsobservasjoner med 20% fra 2021 til 2025. Folkeforskning er et av virkemidlene som skal brukes for å oppnå målet. La Humla Suse er en ideell organisasjon som leder prosjektet «Den ville pollinatortellingen» knyttet til pnkt 1.5 i tiltaksplanen. I «Ut å telle insekter» samarbeider La Humla Suse og Grønt Flagg om å øke artskunnskap og spre kunnskap om folkeforskning som effektivt tiltak for å redde leveområder for de viktige bestøverne våre. Både «Ut å telle insekter» og «Den ville pollinatortellingen» gjennomføres med støtte fra Miljødirektoratet.

Meld dere på #GRØNNSUPERDAG 5. juni og bli med på folkeforskning for ville pollinerende insekter.

Elevmedvirkning og engasjement

Norheim skole på Karmøy i Rogaland og Drøbak Montessori ungdomsskole i Akershus er vinnerne av Utdanningsforbundets klimapris 2023.

De er begge sertifisert som Grønt Flagg skole og juryen bak prisen kunne bant annet trekke frem at de begge er verdige vinnere gjennom sitt helhetlige, systematiske og inkluderende tilnærming til arbeidet med klima og bærekraft. Les mer om vinnerne her.

Torsdag 7. mars holdt vi et webinar der vi fikk møte representanter fra Nordheim skole og Drøbak Montessori ungdomsskole. Fikk du det ikke med deg? Følg lenken under og hør elevene selv fortelle om prosjekter og tiltak som gjøres på begge skoler og hvordan lærere bidrar med rammer, struktur og faglig innhold.

Passcode: Q^fji7k3

- Ungdom kan svært lite om bærekraftig klesforbruk.

Klimapsykolog Ragnhild Nilsen

Vi er så heldige å ha fått snakket med klimapsykolog Ragnhild Nilsen som har gjort et forskningsprosjekt om ungdom og klesforbruk i samarbeid med NF&TA. NF&TA utvikler et opplysningskontor for tekstiler med støtte fra Sparebankstiftelsen og Handelens Miljøfond, og på vegne av prosjektet har Ragnhild Nilsen utarbeidet en innsiktsrapport som forsker på ungdom, forbruk og holdninger til tekstil og bærekraft. Målet for prosjektet er å utvikle aktiviteter og kommunikasjon som skal motivere forbrukere til å få et mer bærekraftig forbruk av tekstiler.

I forskningsprosjektet er over 170 ungdommer i alderen 16- 20 år intervjuet.

Noe av det som kom frem av funn, og som klimapsykologen Nilsen ble svært overrasket over, er at ungdom kan svært lite om hva et bærekraftig klesforbruk er.

De kunne svært lite om uetiske arbeidsforhold eller hvordan klærne påvirker miljø- og klima.
— Ragnhild Nilsen

Dette er det flere grunner til, men Nilsen påpeker at i ungdomsårene så er det mye annet som er viktig slik at klær og klima er nok ikke ‘top of mind’, samt at en blir lett påvirket av andre og at ‘selfie’ effekten er stor. Som forskningsrapporten viser så opplever ungdom et stort kjøpepress. Men kanskje det viktigste er at man rett og slett ikke har lært om temaet på skolen eller hjemme. Som en av ungdommene påpekte ‘hvis det er så viktig hvorfor har vi ikke lært om det på skolen’.

Hvordan endre vaner?

I forskningsrapporten vises det til langsom og hurtig tenkning. ‘Vi kjøper klær på impuls. Vi kjøper det som er på billigsalg fordi det pleier vi å gjøre. Vi shopper der vi er vant med å shoppe, for vi har ikke så mye tid. Det er først gjennom en mer langsom tenkning, samt dulting fra venner og bekjente, som Richard H. Thaler skriver om i boken Nudge (2009) at vi blir inspirerte nok til å endre adferden vår, muligens i en mer bærekraftig retning sammen med naboer vi sammenligner oss med, gjengen vi identifiserer oss med eller myndighetenes lover og regler som vi bøyer oss for: plutselig er det ikke så rart å være mer opptatt av gjenbruk og å reparere klær og heller velge å kjøpe en dyrere sertifisert økologisk T-skjorte med opplysning om produksjonssted enn fem billige T-skjorter «made in China».’

Klimapsykologen legger også vekt på at det å engasjere ungdom i bærekraftig klesforbruk må gjøres enkelt og sosialt. – Vi mennesker orker ikke å gå rundt å lete etter gjenbruk eller bærekraftige tekstiler, sier Nilsen.

Det positive er at ungdommene som er intervjuet i forskningsprosjektet har selv har kommet opp med forslag som kan løfte tematikken. Et sosialt klesbyttemarked på skoler og utvikling av apper hvor en kan bytte klær var noen av forslagene fra ungdommen.

Hva med de yngre barna og foreldre?

Vi spurte Nilsen om hun har noen tips til hvordan en kan få til en holdningsendring, og kanskje spesielt rettet mot barnehager som synes det er vanskelig å engasjere foreldrene i et klesbyttemarked. – Jeg har en metode som heter VEI, sier klimapsykologen.

V: Venner. Det sosiale er utrolig viktig for å få til en endring. F.eks i en barnehage kan det være viktig å få foreldrevenner til å gå foran og snakke om gjenbruk og ønske om mer bærekraftig klesforbruk. På den måten blir det en sosial handling. Hva venner gjør er viktig.

E: Eksempler. Vise eksempler på hvordan det kan gjøres.

I: Involvering. Engasjere og involvering er viktig. For en barnehage kan en synge sanger, lese eventyr, ta bilder – rett og slett involvere barna i temaet på en måte som de synes er gøy.

Om forskningsrapporten 

I samarbeid med NF&TA utvikles det et opplysningskontor for tekstiler med støtte fra Sparebankstiftelsen og Handelens Miljøfond. På vegne av prosjektet har Ragnhild Nilsen fra Klimapsykologene AS utarbeidet en innsiktsrapport som forsker på ungdom og klesforbruk på vegne av prosjektet.

Link til prosjektet:

https://www.nfta.no/sparebankstiftelsen

Hvem er NF&TA:

NF&TA er klyngen for tekstilnæringen i Norge. Vi mobiliserer næringsliv, innovasjonspartnere, utdanning og forskning, til å samarbeide om å utvikle en verdiskapende og sirkulær fremtid for næringen. NF&TA er en del av det offisielle klyngeprogrammet Norwegian Innovation Clusters, finansiert av SiVA, Norges forskningsråd og Innovasjon Norge.

 Vår misjon er å utvikle tiltak som styrker en mer bærekraftig verdiskapning for NF&TA sine partnere og næringen som helhet. Vi har et bredt partnerskap nasjonalt og internasjonalt, og samarbeider tett med myndigheter og virkemiddelapparatet.

Å utvikle en bærekraftig og sirkulær tekstilnæring er nødvendig. Det innebærer innovasjon i forretningsmodeller som skaper verdier basert på nye design- og produksjonsprosesser, sirkulær handel, og utnyttelse av lokale verdikjeder inkludert råvarer og materialutvikling, og lokal produksjon.

Hva er klimapsykologi:

Hentet fra Forskningsrapporten: Klimapsykologi kan ses på som en ny, anvendt del av det store psykologiske fagfeltet. Klimapsykologien tar utgangspunkt i de behov som har oppstått rundt iverksetting av FNs bærekraftsmål til ulike globale handlinger, klodens knappe ressurser og en erkjent konsensus omkring et nytt grønt paradigmeskifte. Klimapsykologien er anvendt adferdsvitenskap og arbeider med å fremme dette systemskiftet, en sunn grønn vekst, og å gjøre mer mulig med mindre ressurser. Den søker gjennom tverrfaglig forskning og samarbeid å forene gapet som har vært mellom psykologi, økonomi og økologi, hvor psyken lenge har vært knyttet opp mot en individfokusert tilnærming - inni hodet til folk - mens økologien og økonomien har vært utenfor. (R. Nilsen 2022) Klimapsykologien jobber systemisk og samfunnsmessig sammen med ulike institusjoner, næringsliv, næringsklynger og skoler, for å fremme det grønne skiftet og dets adferdsendringer.

Den søteste tv-saken i 2024

Av og til virker fremtiden lys, sa NRKs Ingerid Stenvold etter reportasjen fra Nordlandet barnehage i Aure kommune. Etter to år med hard jobbing fra både ansatte og barn har barnehagen oppnådd noe stadig flere skoler og barnehager jobber for å bli: Grønt Flagg sertifisert.


det er aldri for tidlig å lære om bærekraft

Styrer i Nordlandet barnehage, Inger Tøndel, tror at en miljøvennlig tankegang kan starte i barnehagen og vare livet ut. Som et resultat av systematisk arbeid med ulike bærekraftstemaer vaier nå det grønne flagget i bitende kald nordavind. Se hele reportasjen her:

Innslaget i Dagsrevyen 24. 01.2024 finner du også her

Det som startet med fokus på avfall og søppelhåndtering fikk ballen til å rulle. Nå har barna hønsehus ved lekeplassen, er selvforsynt med egg, har kjøkkenhage ved gjerdet og de lager knekkebrød av grøtrester. Her kan du lese hele saken på nrk.no

“ Det er akkurat denne tiden i et barns liv hvor de lettest tar til seg og etablerer grunnleggende holdninger og verdier som de tar med seg videre i livet”.
— Styrer i Nordladet barnehage Inger Tøndel
 

Ordfører i Aure kommune, Hanne-Berit Brekken, er stolt og skryter av barn og ansatte i Nordlandet barnehage som har jobbet hardt og godt, og fått til veldig mye.

Håper Nordlandet barnehage nå kan være til inspirasjon for de andre barnehagene og skolene i kommunen.
— Hanne-Berit Brekken, ordfører Aure kommune

Grønt Flagg skoler kåret som vinnere av Utdanningsforbundets klimapris 2023

Miljørådet ved Norheim skole på Karmøy mottok prisen av fylkesleder i Utdanningsforbundet Rogaland, Elin Djuve.

Begge vinnerne av Utdanningsforbundets klimapris 2023 er nå kåret. Vinnerne er Norheim skole på Karmøy i Rogaland og Drøbak Montessori ungdomsskole i Akershus, begge sertifisert som Grønt Flagg skole.

Norheim skole på Karmøy i Rogaland har gjennom sin Grønt Flagg sertifisering arbeidet med klima og bærekraft over tid. De har satt arbeidet i et system som sikrer at alle trinn og elever er involvert.

Skaper framtidstro

Norheim barneskole

I bærekraftsarbeidet har skolen lagt vekt på det som elevene faktisk kan gjøre noe med. Det tverrfaglige temaet har blitt en integrert del av undervisningen, og elevene jobber med alt fra strandryddingsaksjoner, batterijakt, plast, sirkulærøkonomi til det å plante og å høste, giftfrie skoler, å lage fuglekasser og insektshotell.

Juryen trekker blant annet frem skolen arbeider for at elevene skal lære hvordan de kan bidra i felleskap og som individer til å foreta miljøbevisste valg i hverdagen. Gjennom skolens miljøråd (der flertallet er elever) får elevene innflytelse og erfaring med å delta i beslutningsprosesser og ta ansvar for vedtak som fattes.

Elevene blir involvert i årlige miljøgjennomganger og de bidrar med tips og ideer til tiltak som gjør at bærekraftig utvikling blir en enda bedre integrert del av skolens virksomhet.

ungdommene skal ikke bare lære om bærekraft, de skal leve det.

I likhet med Nordheim skole er den andre vinneren, Drøbak Montessori skole, også Grønt Flagg sertifisert. Dette er en liten ungdomsskole som tenker stort. Elevene i miljørådet ved skolen har en viktig rolle. De setter mål og lager planer for tiltak som kan settes i verk. Gjennom elevmedvirkning og inkludering skal ikke elevene bare lære om bærekraft, de skal leve det.

I juryens begrunnelse kommer det frem at skolens læreplan er knyttet direkte til miljø og bærekraft ved at elevene både får praktiske erfaringer og selv er med på å påvirke miljø og samfunn. Skolen arbeider for at miljøbevissthet integreres i fagene slik at det blir en naturlig del av elevenes hverdag. Elevene arbeider praktisk og teoretisk med bærekraftsmålene gjennom hele skoleåret. Drøbak Montessori ungdomsskole arbeider systematisk, har en helhetlig tilnærming til arbeidet med klima og bærekraft og ser fag og praktisk tilnærming i sammenheng.

Elever ved Drøbak Montessori ungdomsskole under Sustainable Development Games med besøk av skoler fra hele verden som samarbeidet rundt bærekraftsmål nummer 14, livet under vann.

Elevene fordyper seg i et selvvalgt tema der de kan velge mellom ulike emner som for eksempel menneskerettigheter/ytringsfrihet, utforskende arbeid knyttet til høns og bier og livet under vann. Skolen har et eget fag som kalles «Havet» der elevene skal lære om livet i havet og bli selvstendige i båt. Skolen har bier, høner, kjøkkenhage og arrangerer høstmarked hvor foresatte, søsken og andre interesserte inviteres til å lære om skolen og kjøpe mat fra skolehagen og egenprodusert honning. I tillegg legger de vekt på kildesortering og kompostering. Komposten som produseres tilføres skolens kjøkkenhage som jordforbedring, samt gjødsel for planter og blomster.

Samarbeid

Skolen har et internasjonalt samarbeid knyttet til bærekraft hvor også elevutveksling inngår, blant annet knyttet til tema fornybar energi. Høsten 2022 arrangerte skolen bærekrafts-leker der elever fra flere land var invitert. Tema var livet i havet.

Med sin helhetlige, systematiske og inkluderende tilnærming til arbeidet med klima og bærekraft, er Norheim barneskole og Drøbak Montessori ungdomsskole til inspirasjon for andre og verdige vinnere av Utdanningsforbundet klimapris 2023. Les mer om vinnerne av Utdanningsforbundets klimapris her.

MØt vinnerne på webinar med grønt flagg

Torsdag 7. mars 2024 fikk vi høre hvordan både Norheim barneskole og Drøbak Montessori ungdomsskole jobber med utdanning for bærekraftig utvikling og hvordan de involverer og inkluderer elevene i dette arbeidet.

Fikk du ikke med deg webinaret?

Da kan du se det i opptak ved å trykke på knappen under. Passcode: Q^fji7k3

Markerte 20 år i Trondheim

Grønn Barneby i Trondheim kommune har i 20 år bidratt til opplæring for en mer bærekraftig utvikling i skoler og barnehager og dette ble høytidelig markert i november.

Grønn Barneby markerte 20 års jubileum med festmiddag i november.

- Kobling mellom oppvekst og miljø gir perfekt mening, sa MDG politiker i Trondheim Line Fjørstad i sin tale til Grønn Barneby.

I Grønt Flagg er vi utrolig stolte av vårt tette og langvarige samarbeid med Grønn Barneby i mange år og lar oss stadig imponere over alle ressurser og kurs som bidrar til handlingskompetanse ute i skoler og barnehager. Som rådgiver i Grønn Barneby Roy-Inge Sivertsen sa: "Det å jobbe med barn er langsiktig arbeid."

Grønn Barneby hviler ikke på laurbærene selv om Trondheim ligger i tet og kan feire 20-årsjubileum i år. Og som en artikkel hos Trondheim kommune viser nedenfor har de allerede flere nye tiltak på blokka for det kommende året.

Nyvinninger 2023-2024:

  • Løfte mat- og helsefaget i grunnskolen

  • Arrangere elevenes klimautfordringer på 7. trinn i samarbeid med Ungt Entreprenørskap

  • Opplæring innen gjenbruk i samarbeid med Brukom og Trondheim Renholdsverk (Elever på 7. trinn får prøve et Escape-room knyttet til gjenbruk, samt møblere et eget rom med materialer fra skattekisten Brukom.)

  • Miljøråd ved ungdomsskoler starter med innsamling av pant, som et tiltak for utvidet kildesortering

  • Bærekraftsutstilling sammen med Miljøagentene og endringslaben, Trondheim folkebibliotek i januar.For 4-10. trinn

    Les hele saken her.


Grønt Flagg skole med i banebrytende EØS prosjekt

Miljørådet ved Kristiansand International School

Et nytt digitalt verktøy skal hjelpe barn og unge å se hvordan deres egne handlinger påvirker CO2- utslipp. Elever ved Kristiansand International School får nå en viktig rolle i utviklingen.

Se for deg en interaktiv app som på lekent, pedagogisk vis lærer barn og unge hvordan deres konkrete handlinger påvirker miljøet, og som i tillegg foreslår grep hver enkelt, eller grupper, kan gjøre for å få ned karbonavtrykket sitt.  En slik app er nå på trappene gjennom EØS-prosjektet Green Penguin, ledet av Iskraemeco. Grønt Flagg er samarbeidspartner i prosjektet sammen med Eco-Schools programmet DOVES FEE Slovenia og de slovenske kommunene Kranj og Ljubljana.

- Dette er noe helt nytt, det finnes ingen lignende pedagogiske og digitale verktøy som kartlegger nåværende CO2-status, samt viser til konkrete handlinger for hvordan redusere både skolens og eget karbonavtrykk. I tillegg til å gi elever og lærere konkrete forslag til CO2-reduserende aktiviteter og tiltak, kan verktøyet bidra til holdningsskapende arbeid blant brukergruppen og deres familier, sier prosjektleder Lene Jeanette Øverby Haakonsen i Grønt Flagg. 

 Derfor har elevene troen på appen

Men før det pedagogiske verktøyet er klar til å rulles ut i grunnskolen, skal det testes grundig. Elever ved Grønt Flagg skolen Kristiansand International School (KIS), samt seks slovenske skoler, har fått den viktige jobben. 

Ceridwen Irwin og José Sangesland, elever ved KIS.

- Det er utrolig spennende å få være med på testingen, sier 15-årige Ceridwen Irwin, elev ved KIS.

 I oktober og november skal hun og medelever utforske appen og gi tilbakemeldinger til Green Penguin. Informasjonen skal de så bruke til å forbedre verktøyet før det ferdigstilles. 

- Vi har ventet en stund på å få teste appen, så det er gøy at den endelig er klar, sier hun. 

 Også José Sangesland (15) synes det er stas å komme i gang med testingen. 

 - Jeg ser for meg at appen vil gjøre en forskjell i miljøkampen. Jeg tror den vil hjelpe unge generasjoner til å se hvilke klimaavtrykk handlingene dere har, og gi dem håp og kunnskap om hvordan det er mulig å få ned utslippene. Jeg ser også for meg at de unge vil kunne påvirke foreldrene sine, slik at de også vil bli mer opptatt av dette, sier han. 

De to ungdommene mener at måten plattformen er laget på, gjør at den treffer målgruppen spesielt godt.  

 - Barn og unge liker spill og teknologi, og derfor er det lurt å ta utgangspunkt i at læringen skal skje gjennom dette. Jeg tror det bidrar til at unge blir ekstra engasjert, sier Irwin. 

Dette er hovedmålet med Green Penguin

Det overordnede målet med Green Penguin, er å skape et digitalt verktøy som får barn og unge til å bli enda mer klima- og miljøbevisst. Det skal lære dem hvordan de med aktive og bevisste handlinger kan få ned CO2-avtrykket – og på den måten bidra i arbeidet mot et lavutslippssamfunn. 

- Den grønne pingvinen symboliserer at vi må gjøre aktive handlinger for å redde habitatet til pingvinene, sier Haakonsen i Grønt Flagg.

Hun forteller at Green Penguin er bygd opp som en interaktiv og digital plattform, som baserer seg på de nyeste prinsippene for gamification – hvor alt fra kunnskapskonkurranser, quiz, spill, beregningsverktøy, artikler og tilpassede tekster inngår. 

- I plattformen vil man blant annet kunne få opp skolens nåværende CO2-utslipp. I tillegg vil den gi både elever og lærere en oversikt over hvordan CO2-avtrykket kan reduseres med aktive handlinger – alt på en morsom og engasjerende måte. Elevene kan konkurrere med andre klasser, trinn eller skoler gjennom ulike spill. I praksis betyr dette å bidra til en grønnere fremtid med mer bærekraftige handlinger. 

Ser flere gevinster i å være med

Mark Benjamin Case, rektor ved KIS, mener det er flere gevinster i å være med i prosjektet:

Mark Benjamin Case, rektor ved KIS.

Det gir dem verdifull tilleggskunnskap om miljø og klima, og det bidrar til å styrke elevenes digitale kompetanse. Elevene blir aktivt eksponert for avanserte digitale teknologier, noe som gir dem ferdigheter i hvordan man effektivt kan ta i bruk moderne verktøy og utdanningsplattformer. Mitt håp er at elevene får en virkelighetsnær demonstrasjon av at små endringer kan utgjøre en stor forskjell over tid, sier han og legger til at han tror læringsplattformen vil gi bedre og mer relevant undervisning i klima- og miljøtema enn det de får til i tradisjonell klasseromsundervisning.  Jeg håper elevene vil kunne forlate skolen vel vitende om at de kan ta grep på et nivå som er håndterbart for dem, men som samtidig vil utgjøre en forskjell. Målet er at elevene våre lærer seg miljøvennlige måter å navigere i livet på.            

Stor verdi i en digital plattform som Green Penguin

Også Grønt Flagg er glad for å være en viktig del av Green Penguin-prosjektet, og deres viktigste rolle blir å tilrettelegge slik at plattformen blir relevant og tilpasset en norsk kontekst.

 - Det er spesielt engasjerende å bidra til utviklingen av gode pedagogiske ressurser til temaet klimaendringer. For veldig mange er dette et abstrakt tema som er vanskelig å få tak på, så derfor ser vi stor verdi i en digital plattform som Green Penguin, sier daglig leder i Grønt Flagg Marit Kjellesvik. 

Fra venstre: Marit Kjellesvik, Lene Jeanette Øverby Haakonsen og Linda Cecilie Dale i FEE Norway, Grønt Flagg

 Hun forteller at Grønt Flagg er opptatt av å bidra til å skape aktive og engasjerte borgere, noe de gjør gjennom å sørge for læringsverktøy som gir elever mot og mestringstro på at de kan gjøre en forskjell. 

 Og en undersøkelse viser at arbeidet deres har effekt: 69 prosent av 144 spurte skoleledere i Trondheim mener at arbeidet med Grønt Flagg har bidratt i svært stor grad til miljøvennlige vaner og bevissthet hos barn og elever. 

 Dette bør beslutningstakerne gjøre

Kjellesvik mener det er uhyre viktig at barn og unge blir engasjert i miljøkampen – og får kunnskap som gjør det lettere å ta miljøvennlige valg. Hun har derfor en sterk oppfordring til beslutningstakerne der ute, det være seg skoleledere, politikere eller andre i landets kommuner og fylker:

- Hvis man vil engasjere befolkningen i handling for miljø og klima, så start i barnehagen og skolen. Inkluder barn og unge i arbeidet med å nå målene i kommunens klimastrategi, og legg til rette for at de får medvirke på sin arena. Det kan for eksempel være ved å etablere miljøråd hvor de kan bidra til at egen skole engasjerer seg i alle aktive og praktiske aktiviteter som gir handlingskompetanse. 

FAKTA:

Green Penguin er et slovensk-norsk EØS-prosjekt som skal utvikle en pedagogisk digital ressurs til bruk i undervisning om CO2, CO2,-reduksjon og klimaendringer. Ressursene vil lanseres som en læringsplattform og app, kalt Green Penguin, rettet mot målgruppen elever 10-15 år. Appen er en interaktiv og digital plattform som baserer seg på de nyeste prinsippene for gamification. Før appen tilgjengeliggjøres for alle, skal syv pilotbarneskolener teste den, seks fra Slovenia og en fra Norge: Kristiansand International School. Green Penguin-prosjektet er finansiert av EØS midler (Norwegian Financial Mechanism) med bidrag fra Slovenia; Samholds- og regionalutviklingsdepartementet innenfor budsjettet til Republikken Slovenia.

Nye læringsressurser innen matsvinn

Nå lanseres Matvetts KuttMatsvinn-plattform, en rykende fersk læringsplattform med materiell, nødvendige verktøy og ressurser som du kan ta i bruk med elevene.

Et nytt skoleår står for tur, forberedelser skal gjøres og planer legges. I den forbindelse vil vi tipse om helt nye ressurser i temaet matsvinn som nå er lansert. I tråd med "Bransjeavtalen om reduksjon av matsvinn" og FNs bærekraftmål skal matsvinnet halveres i Norge innen 2023. Det betyr at vi alle må bidra. KuttMatsvinn- plattformen er en omfattende ressurssamling skapt for å støtte og inspirere lærere i arbeidet med å redusere matsvinn og fremme bærekraftig utvikling og forbruk for elevene. Her har du alt du trenger av praktiske verktøy og forslag til aktiviteter for å kunne bidra til holdnings- og handlingsskapende undervisning i ditt klasserom.

Med disse læringsressursene ligger alt til rette for å jobbe både tverrfaglig og flerfaglig med dette høyaktuelle temaet. Materiellet er laget i samarbeid med Matvett og er testet av lærere og elever. Du finner faglige læringsressurser til bruk i undervisningen, pedagogiske aktiviteter og spill. Ressursene inneholder i tillegg både e-læringskurs til kompetanseheving for lærere og tips til hvordan involvere foresatte i arbeidet.

Vi har ingen tid å miste. Bidra med å skape gode holdninger og handlinger blant barn og unge, og inkluder hjemmene. KuttMatsvinn-plattformen er en nøkkel til å gi elevene nødvendig kunnskap og verktøy for å være matreddere og agenter for bærekraftig forandring. Alle ressursene er koblet opp mot mål i LK20 og FNs bærekraftsmål.

Klimavennlig mat i barnehagen

Hva vi spiser påvirker både helsen og kloden. Derfor har vi samarbeidet med vegetarentusiasten Hanne-Lene Dahlgren om å lage oppskrifter på klimavennlige, sunne og fargerike matretter som passer i en hektisk barnehagehverdag.

Vegetarentusiast Hanne-Lene Dahlgreen har vunnet flere priser som en viktig formidler innen bærekraft.

Hanne-Lene har samarbeidet med flere barnehager i dette prosjektet med hensikt å lage de beste oppskriftene for barn. Og barna har selvsagt testet rettene som har fått gøyale navn som monsterpannekaker, styrkegryte eller hva med litt ventegrønnsaker?

Nedenfor finner du 10 klimavennlige oppskrifter som kan lages i barnehagen eller være med som turmat. Kanskje dere kan inspirere foresatte også?

Dere kan også laste ned en presentasjon og lære mer om klimavennlig mat, mat i barnehagen og hvordan maten vi spiser påvirker kloden vår. Denne kan brukes i personalmøter og i foreldremøter.

Takk til Alcoa Foundation som støtter prosjektet ‘Mer klimavennlig mat i barnehagen’



Nettbasert, gratis kompetanseheving for lærere

Er du lærer og ønsker mer kompetanse om FNs bærekraftsmål og bidra med meningsfull kunnskapsformidling på din skole? Kanskje du lurer på hvordan du skal introdusere og forklare FNs bærekraftsmål til elevene dine? Da har vi en spennende nyhet å dele med deg.

FEE Academy har nå et rykende ferskt nettkurs “Lær og undervis om FNs bærekraftsmål”.

Kurset er gratis, selvforklarende og åpent for alle. Du finner kurset tilgjengelig på norsk, engelsk, fransk og spansk. Tilbakemeldingen fra lærere som allerede har gjennomført kurset er utelukkende positive.

Jeg likte at det var et variert kurs med videoer, tekst, bilder og quizer. Quizene var gode og oppsummerende.
— Lærer i Osloskolen

Du vil gjennom kurset bli kjent med FNs bærekraftsmål – verdens felles arbeidsplan som tar sikte på å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030.

Kurset hadde passe lengde tilpasset en travel lærerhverdag og var på et grunnleggende nivå.
— Lærer i Australia

For ja, bærekraftsmålene er absolutt ambisiøse og krever en felles innsats fra oss alle! Blant de tre tverrfaglige temaene i fagfornyelsen er undervisning for bærekraftig utvikling en integrert del av planene og skal være hele skolens anliggende. I kurset vil du lære om hva som ligger i begrepet bærekraftig utvikling, sett i lys av faglitteratur og FNs definisjoner. Kurset vil gi deg helt konkrete verktøy og ideer til hvordan du kan engasjere deg selv og elevene, og bidra til å nå målene i skolen og i lokalsamfunnet.

Alle ressursene i dette kurset, som videoer, refleksjonsspørsmål og oppgaver, har du lov til å bruke av gratis i din egen undervisning.

Du må ikke ta hele kurset i ett, men dele det opp og fortsette når du har tid. Videoene var spesielt gode, jeg kommer til å bruke de i undervisningen.
— Lærer

Gå til vår nettbaserte læringsplattform og kom i gang: Lær og undervis om FNs bærekraftsmål

Dersom det er første gang du besøker denne siden, må du registrere deg og opprette en brukerkonto. Dette går raskt og er helt kostnadsfritt. Få tilgang ved å trykke «meld meg på dette kurset». Lykke til!